--- Hirdetés ---

Városi kalandok szervezetten

Az utazási szokások világszerte átalakultak, aki teheti, inkább többször utazik rövidebb időre. Ez a trend a fapadosok jegyáraival és az airbnb-nek is köszönhető olcsó szállásokkal kombinálva kimondottan kedvez a városlátogató turizmusnak.

Németország egyik mesevároskája

A műfaj a magyarok körében is népszerű: belföldi utazás helyett hosszú hétvégére is egyre többen választják valamelyik európai nagyváros felfedezését.

A 2018-as év bőkezű volt a hosszú hétvégék számát tekintve. A magyar, német és osztrák piacon meghatározó száz utazási iroda összes ajánlatát felvonultató Invia.hu összegzése szerint honfitársaink közül évről évre többen utaznak egy-egy közeli európai nagyvárosba. 2017-ben az 24,6, 2018-ban pedig 22,1 százalékkal többen választottak ilyen jellegű utazást az előző évhez képest. Népszerű az is, amikor strandolást és városnézést egyformán tartalmazó előnyaralást lehet jó áron megcsípni mediterrán (Görögország, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Szlovénia) vagy egész évben nyárias (Törökország, Egyiptom, Tunézia, Marokkó, Kanári-szigetek) úti célokban – mondta Nagy Viktória, az Invia.hu marketingmenedzsere.

A Neckermann tapasztalatai szerint az olasz és spanyol városok mellett a magyarok körében továbbra is kedvelt Prága és Bécs, ahová akár autóval vagy vonattal is el lehet utazni egy-egy hosszú hétvégére. A „klasszikus” célpontok mellett egyre többen keresnek új helyszíneket, de sokan visszatérnek ugyanoda. – A visszatérő utazásoknál több idő jut arra, hogy a látogatók más aspektusból fedezzék fel a várost – véli dr. Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője. – Ilyenkor főként az akciós repülőjegyek alakítják az utazás időpontját, ezek a látogatások nem korlátozódnak a nyári időszakra. Sokszor előnyösebb is, ha valaki nem a főszezonban tervez városlátogató túrát, mivel ilyenkor a főbb látványosságoknál, múzeumokban nem kell akkora tömegre és hosszú várakozási időre számítani.

Brüsszel

A városlátogatások piaca az elmúlt években jelentős átalakuláson ment át, állítja Varga László, a Fehérvár Travel értékesítési vezetője, aki szerint a változás és a visszaesés mögött egyértelműen a 2015-ös menekültválság, valamint az azt követő, Nyugat-Európát negatív színben feltüntető rémhírek állnak. Sajnos bizonyos médiumok valóságtól teljesen elrugaszkodott, alaptalan propagandahírei miatt olyan népszerű desztinációknál történt drasztikus visszaesés, mint Párizs, London, Brüsszel, Bécs vagy Berlin. Más városok iránt viszont nőtt a kereslet.

Egyénileg vagy csoportban?

Kézenfekvőnek tűnik, hogy az online foglalási rendszereknek, a mobilitásnak és a hihetetlen mennyiségű, könnyen elérhető információnak köszönhetően egyre többen egyénileg vágnak neki az utazásnak, a csoportos városlátogatások pedig leáldozóban vannak.

London

A szakemberek tapasztalatai azonban mást mutatnak. – Európán belül az utasok sokkal bátrabban indulnak el, és a fapados légitársaságok miatt is egyre többen fedezik fel akár kettesben Európa nagyvárosait. Ennek fényében nő a kereslet az idegenvezető nélküli, egyéni városlátogatásokra – mondja Szokodi Béla, az Utazom.com partnerkapcsolati menedzsere. – Ugyanakkor ezzel párhuzamosan az idegenvezetővel kísért csoportos városnézés műfaja is megmaradt. Mi épp idén vezettük be ezeket az utakat, mert egyre több erre vonatkozó kérés érkezett hozzánk.

Azt látjuk, hogy ügyfeleink az utazás megszervezését is szívesebben bízzák profikra, hiszen egy teljes utazási csomag megvásárlásával a pénz mellett időt és energiát is spórolhatnak – állítja az Invia.hu marketingmenedzsere. Különösen igaz ez az idegen nyelveket nem beszélő, vagy a kalandok helyett a tervezhetőséget preferáló utasoknál, akik így olyan helyekre is biztonságosan eljutnak, ahová a csomagban kínált, szervezett utak hiányában nem lenne módjuk. Az elmúlt években egyre erőteljesebben jelenik meg mellettük két új réteg: a kisgyerekes családok és a nagyobb baráti társaságok. – Számukra lényegesen egyszerűbb, kényelmesebb és gyorsabb, hogy a rengeteg kutatómunka és hosszas egyeztetés helyett egy utazási rendszer kínálatából, hozzáértő segítségével válasszák ki az ideális utat – teszi hozzá Nagy Viktória.

A Fehérvár Travel értékesítési vezetője is úgy véli, hogy a csoportos városlátogatás műfaja köszöni szépen, jól van, mi több, reneszánszát éli. – Nagyon sokan keresik a szervezett városlátogatásokat. Elsősorban kényelmi szempontok miatt választják, hiszen minden szervezési feladatot átvállalunk, az út során pedig a résztvevők szakképzett idegenvezető segítségével ismerhetik meg a városok múltját és jelenét.

Amíg a körutazásaink iránt jellemzően a középkorú vagy idősebb ügyfelek érdeklődnek, a városlátogatások mindig vegyesebb utazóközönséget vonzanak. Vannak kimondottan gyermekkel utazó családok számára szervezett programjaink (Párizs, Versailles, Disneyland), illetve olyan pár napos városlátogatások, amelyek a fiatalabb korosztálynak is érdekesek. Mivel ők jellemzően kevesebb szabadidővel rendelkeznek, amit szeretnének a lehető legjobban kihasználni, inkább a rövidebb városlátogatásokat, illetve az üdülést és kultúrát kombináló programokat keresik. Általánosságban pedig a művészet, a kultúra és a történelem iránt érdeklődők körében népszerű a műfaj.

A csoportos városlátogatás műfaja köszöni szépen, jól van, mi több, reneszánszát éli

Hasonlóak a szegedi székhelyű Proko Travel tapasztalatai. Prónay Bence marketingigazgató szerint náluk jellemzően a 45 év feletti, városban lakó házaspárok választják a csoportos városlátogatásokat, míg a fiatalok inkább önállóan utaznak. A cég szegedi és budapesti irodájának forgalmi adataiból az is kiderül, hogy a fővárosi lakosságból többen engedhetik meg maguknak az exkluzív, kifejezetten magas árkategóriájú utazásokat.

Előtérben az élmény

Utasaink egyre inkább az olyan különleges célpontokat keresik, ahová például új repülőjárat indul, 2018-ban ilyen volt Marokkó, vagy azokat a már ismert helyszíneket, ahol új látványosság épült, ez utóbbira jó példa Dubaj vagy Abu Dhabi – mondja a Neckermann cégvezetője. – Az utóbbi években nagy az érdeklődés a különböző események iránt is. Ez lehet focimeccs vagy bármilyen más sportesemény, fesztivál, koncert vagy szakmai kiállítás.

Hasonlóak a Fehérvár Travel tapasztalatai: – Ahogy minden körülöttünk, úgy az utazások is élményközpontúvá váltak – állítja Varga László. – Az emberek olyan programokat keresnek, ahol nem csupán szemlélői, de résztvevői is az eseményeknek. Ennek jegyében népszerűek a különböző tematikus programok, a gasztroutak vagy az aktív pihenés.

Szokodi Béla szerint az is megfigyelhető, hogy aki teheti, hosszabb időre utazik városlátogatásra, illetve megjelentek az olyan tengerentúli városi célpontok is, mint Miami vagy New York. A Proko Travel marketingvezetője pedig úgy véli, növekszik a minőség iránti igény, és egyre keresettebbek a tömegturizmus által még nem érintett, főként Európán kívüli úti célok.

Miami

Az Invia.hu konkrét adatokkal szolgál a városlátogatás trendjeit illetően. Az előző évhez képest a 25–29, az 50–54 és a 70–74 éves korosztály köreiben növekedett leginkább a szervezett városlátogatások népszerűsége: előbbiben háromszorosára, a másodikban duplájára, az utolsóban pedig a felével. Nemek tekintetében a 2017-es évben nagyjából egyenlő volt az eloszlás, ám 2018-ra a nők lényegesen több, közel kétszer annyi megrendelést adtak le, mint a férfiak. Ennek lebonyolításában a legtöbben továbbra is a személyes, illetve a telefonos ügyintézést preferálták. A last minute ajánlatokra pedig érezhetően kevesebben vártak: 16,7%-kal csökkent az ilyen típusú megrendelések száma. Ennek hátterében az a trend áll, hogy mostanra a városlátogatásokat is alaposan, előre megszervezik az irodák, és inkább az előfoglalási kedvezmények a meghatározóak. – Az utazás módját tekintve a buszos utaknál figyelhettük meg a legerősebb növekedést, az előző évhez képest 2018-ban közel háromszor annyian választották ezt a megoldást. Ezzel szemben az egyéni utazás mellett ötödannyian voksoltak, a repülős utak népszerűsége pedig mindössze 4,6%-kal nőtt – teszi hozzá Nagy Viktória.

Mit tud az iroda?

Az utazásszervező irodák nem csupán sok-éves tapasztalattal és helyismerettel rendelkeznek, de számos olyan helyi partnerrel is együttműködnek, akiknek a szolgáltatásai „laikusok” számára nem elérhetőek. A szervezett utazások résztvevői valóban olyan komplett, jól összerakott programra számíthatnak, ahol nem kell felesleges körökre időt és energiát vesztegetni, és minden olyan információ rendelkezésére áll, ami ahhoz szükséges, hogy pár nap alatt a legjobban megismerjék az adott desztinációt.

Abban segítünk, hogy az egyéni preferenciák mentén kit érdemes választani a piac szereplői közül, melyik szervező a vágyott régió vagy utazástípus specialistája, és a szóba jöhető megoldások közül melyik lesz a legkedvezőbb – magyarázza az Invia.hu marketingmenedzsere. – Mindez egyszerűvé, gyorssá és könnyen átláthatóvá teszi a teljes folyamatot, illetve az ügyfelek kiegészítő szolgáltatásokat is rendelhetnek, így nem kell később pluszköröket futni például a biztosítás vagy a reptéri parkolás miatt.

Skócia

A hagyományos érveken túl, miszerint fedezettel és biztosítással rendelkezünk, illetve szakértelemmel választjuk ki a szállásainkat, egyre fontosabb, hogy kész csomagajánlatainkkal időt spórolunk meg az utasoknak, így nem kell órákat a számítógép előtt tölteniük egy repülős városlátogatás megtervezésével – sorolja az előnyöket az Utazom.com partnerkapcsolati menedzsere. Ráadásul az iroda mindent megtesz annak érdekében, hogy az utasok a helyszínen az élményre, a látnivalókra koncentrálhassanak.

Varga László, a Fehérvár Travel értékesítési vezetője szerint a csoportban utazók kényelmét szolgálja, hogy nem kell a szervezéssel, a helyi közlekedéssel, az étkezéssel foglalkozniuk, bátran útnak indulhatnak akár szerényebb nyelvtudással is. Ha pedig váratlan helyzet adódik, az iroda szakértő csapata segít a probléma megoldásában. Az sem utolsó szempont, hogy az utazási irodával kedvezőbb áron valósítható meg hasonló színvonalú városlátogató program.

Prónay Bence szintén a biztonságot hangsúlyozza: – Több jogszabályi garancia is szolgálja az utasok érdekeit, ez biztosítja a befizetésüket és a szolgáltatások minőségét. Mindez óriási előny.

Megnyerni és megtartani

A szervezőknek a felgyorsult világ, a digitalizáció és a közösségi média kihívásainak is meg kell felelniük ahhoz, hogy megtartsák a törzsutasaikat, vagy új célcsoportokat nyerjenek meg, esetleg az újabb generációból.

A Neckermann több mint 25 éve van jelen a magyar piacon, így érthető, hogy a törzs-utasaink megtartása ugyanolyan fontos a napi működésben, mint az ifjabbak megnyerése – mondja Szvoboda János. – Az üzleti modellt és az értékesítési csatornákat is folyamatosan alakítjuk az utasigények alapján. Figyelünk a konkurenciára, így már nem csak saját szerződéses szállodáink vannak fix árakkal és kontingensekkel, hanem nálunk is elérhetőek az ismert szállásfoglaló portálok dinamikus ajánlatai. Honlapunk természetesen az online foglalást és fizetést is lehetővé teszi.

Róma

Az Inviánál ugyancsak elérhető a papírmentes szerződéskötés, és elsőként álltak át a teljes árat mutató, minden kötelező költséget tartalmazó ajánlatok megjelenítésére. – Emögött nagyon komoly fejlesztések állnak, mivel az utazásszervezők adatbázisaiban a legtöbb esetben nem ez az alapbeállítás. Hosszabb távon pedig szeretnénk egységesíteni a foglalások ügymenetét is – teszi hozzá Nagy Viktória.

2018-ban a Fehérvár Travel teljesen megújította weboldalát, amely már mobiltelefonra és táblagépre is optimális megjelenést biztosít. A közvetítő irodák pedig az új felületen a foglalás lehetősége mellett a korábbi megrendeléseket, a munkájukat segítő fontos dokumentumokat is megtalálják. A Proko Travel szintén tavaly rukkolt elő friss honlappal, és belső ügyviteli rendszerük is gyorsabbá, hatékonyabbá vált. Ugyanakkor Prónay Bence úgy véli, az online értékesítés mellett – főleg a magasabb árkategóriában – továbbra is fontos a személyes kapcsolat, és a direkt értékesítés az irodákban. Az üzleti utaknál pedig alapvető a rugalmasság, hogy az utolsó pillanatos változtatásokhoz is alkalmazkodjon a szolgáltató.

Szerdahelyi Krisztina

Top 10 városlátogatási úti cél 2018-ban

(Zárójelben a 2017-es helyezés)

1. Róma (1.)
2. Párizs (2.)
3. Barcelona (3.)
4. London (4.)
5. Isztambul (12.)
6. Lisszabon (6.)
7. Nápoly (5.)
8. Prága (18.)
9. Bécs (21.)
10. Madrid (8.)

Forrás: Invia.hu

Ez is érdekelheti

Hozzászólok

E-mail címe nem kerül nyilvánosságra.