Megszenvednek Kínáért az amerikai légitársaságok

Kína hamarosan a légi szolgáltatók legnagyobb piacává válik, de az amerikai cégek bajosan profitálnak a gyors növekedésből.

Egyes amerikai légitársaságok szűkítették járataikat a világ második legnagyobb gazdaságának számító Kínába. Az American Airlines októbertől megszünteti szolgáltatását Chicago és Shanghai között, a Hawaiian Airlines pedig felfüggeszti járatait Honolulu és Peking között. Az American Airlines arra hivatkozott, hogy a magas üzemanyag-árak miatt nem fenntartható és nem nyereséges az útvonal. A United Airlines alig 15 hónap működés után tavaly építette le szolgáltatását San Francisco és Hangcsou között.

A nehézségek abból adódnak, hogy az amerikai légitársaságoknak ádáz versenyt kell vívniuk az állami hátterű kínai riválisokkal, amelyek szélsebesen bővítik nemzetközi útvonalaikat. „Ezen a piacon nagyon erős a verseny, még a kínai légitársaságoknak is” – mondta a travelwirenews.com-nak Peter Harbison, a CAPA-Center for Aviation in Sydney kutatócég ügyvezetője.

Kína
Az American Airlines Kínában. Fotó: turizmus.com

A kínaiakat az amerikai útvonalakon is agresszív növekedés jellemzi, nyomják le az utasonként elérhető hozamokat. Így nehéz profitot termelni, különösen az elmúlt két évben, amikor ismét növekedésbe kezdett az olajár.

Kormányzati segítség a helyieknek

A kínai légitársaságokat a kormányzati támogatások segítik abban, hogy alacsonyan tartsák a jegyárakat. A malajziai Endau Analytics tanácsadócég alapítója, Shukor Yusof azt prognosztizálja, hogy a végső győztesek a kínaiak lesznek, mert feneketlen a zsebük, ahonnan az állami pénzeket kapják.

Az amerikaiak ennek ellenére mindent megtesznek, hogy versenyben maradjanak. Kína 2022-re átveszi az első számú légiforgalmi piac pozícióját az Egyesült Államoktól, beleértve a ki- és beutazásokat, valamint a belföldi járatokat. 2036-ra pedig megháromszorozódik és így 1,5 milliárdra nő a kínai légi utasok száma.

Amerikának nehezen nyílnak a kapuk

Az amerikai cégek arra is panaszkodnak, hogy kedvezőtlen, késő éjszakai leszállási résidőket kapnak Kínában, sőt esetenként teljesen elutasítják őket. Máskor pedig a honlapjuk megváltoztatását követelik, hogy azzal még közvetve se ismerjék el Tajvan önállóságát. Az is igaz persze, hogy több kínai utazik az Egyesült Államokba, mint fordítva, és a kínaiak a hazai légitársaságokat preferálják.
Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a verseny helyett ezúttal az együttműködés lesz a célravezetőbb. Az American Airlines és a Delta már tett is erre kísérletet, és a kínai légitársaságokkal is kezdik kibővíteni a járatmegosztásokat. Mást nem tehetnek, mert a kínai piacot nem hagyhatják figyelmen kívül, még ha nem is könnyű a bevétele – figyelmeztetnek az iparági elemzők.

Ez is érdekelheti

Hozzászólok

E-mail címe nem kerül nyilvánosságra.