Légi marsallok figyelik az utasokat Amerikában
A Washington Post kiderítette, hogy légi marsallok szép csendben évek óta figyelik az amerikai repülőjáratok utasait.
A légi marsall feladata, hogy titokban jelentsék, amennyiben az illető fedélzeti viselkedése gyanúsnak tűnik. A Quiet Skies nevű, titokban zajló programmal kapcsolatban a Közlekedésbiztonsági Hatóság (TSA) elismerte, hogy 2010 óta figyelnek meg bizonyos utasokat a légi marsallok.
Minden részletre odafigyelnek
Az USA belföldi légi járatain utazó személyek fedélzeti viselkedését figyelve feljegyzik, hogy nem izzad-e túlságosan az illető vagy nem jár-e túl gyakran a mosdóba.
A lap szerint a Quiet Skies program keretében igyekeznek olyan személyeket azonosítani repülési útvonaluk és más információk alapján, akik potenciálisan veszélyesek lehetnek. Ezeket a személyeket azután alaposabb repülőtéri vizsgálatoknak vetnek alá, út közben pedig civilben utazó légi marsallokkal figyeltetnek meg. Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a program nem sérti-e amerikai polgárok szabadságjogait.
Arról a hatóság – amelyet egyébként a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után hoztak létre – nem adott információt, hogy hány személyt tartóztattak le a program indítása óta.
Naponta 2 millió utast ellenőriznek
A TSA munkatársai naponta több mint 2 millió utast ellenőriznek, munkájukat számos alkalommal érte kritika amiatt, hogy visszaéltek hatalmukkal a repülőtéri átvizsgálások alkalmával. Egyesek szerint a hatóság működése keveset javított a biztonsági helyzeten, ellenben kivívta az utasok ellenszenvét a sokszor felesleges kérdezősködéssel és motozással.
2015-ben az amerikai belbiztonsági minisztérium fedett ügynökök segítségével az esetek 95%-ában át tudott juttatni kamu bombákat a TSA biztonsági ellenőrzésein. Az ügynökséget többször kritizálták azért is, mert muzulmánokat és más kisebbségek tagjait vegzáltak.
Aki gyanúsnak bizonyul, azok végül repülési tiltólistára kerülnek. Ezen a listán 2001. szeptemberében 16 fő szerepelt, 2014-re viszont már 64.000 név került fel rá.
Forrás: The Washington Post