2018: a folyami hajózás reneszánsza

Soha nem látott népszerűségnek örvend a folyami hajózás – derül ki egy kutatásából, és a magyar szakemberek tapasztalatai szerint is megtöbbszöröződött a folyami hajóutakon utazók száma, volt, aki megötszöröződésről beszélt. Még úgy is, hogy a nemzetközi szinten tapasztalható fejlesztéseknek nálunk nem sok nyoma van.

A világszerte több mint 15 ezer utazási irodást és 25 ezer utazási ügynököt összefogó CLIA (CruiseLines International Association) adatai szerint Ázsiát 4,24 millió utas járta bel hajón 2017-ben, ami a 2013-as szám háromszorosa – írja a rivervoyages.com. Nálunk is növekedés tapasztalható: Pásztor Balázs, az hajós utakat is értékesítő Agria Travel front office managare azt mondja, 2016 és 2017 között megduplázódott az online ajánlatkérések és a foglalások száma. Peller János, a Pell-Air Utazás Kft. az utasok számának megötszöröződéséről beszél az elmúlt három évben, és mint mondja, idén is csak a kapacitások szűkössége miatt nem tudnak több hajós utat eladni.

Ő egyébként azzal magyarázza a megnövekedett érdeklődést, hogy sokan, akik már részt vettek tengeri hajóúton, ki akarják próbálni a folyami hajózást is. Kondás Mónika, a MAHART PassNave Kft. marketingvezetője szerint a hajózásnak ma is megvan a maga romantikája, különleges élmény egy hajó fedélzetéről a városnézés, de nem mindennapi az sem, ha egy-egy eseményt hajón ünnepelünk meg. A szárnyashajózás szintén emlékezetes élményt nyújt.

A felívelő trend az európai flották bővülésében is megmutatkozik. A cruisecritic.com szerint 2014 óta több, mint 100 folyami hajót állítottak üzembe, és ez folytatódik: a Crystal River Crusises két új hajót indít 2018-ban, a Crystal Ravelt és a Crystal Debussy-t. A Viking River Cruises idén tavasszal indítja a Níluson az 52 utast befogadó Viking Ra-t két jacuzzival, medencével és 27 négyzetméteres lakosztályokkal. Szintén idén tavasszal kezdi el járni a Dunát, a Rajnát és a Majnát az Amadeus River Cruises legújabb hajója, a 162 személyes Amadeus Queen– sorolja a travelweekly.com.

Avatar és arcfelismerő rendszer

A fejlődés másik iránya a technika adta lehetőségek kihasználása. Az, hogy a wifi van, alap, de a sebessége már kezdi elérni a szárazföldit, és az is természetes kezd lenni, hogy az utasok a hajó saját applikációját használva tudnak asztalt foglalni az étteremben, vagy válogathatnak a programok között. A külföldi hajóstársaságok azonban itt nem állnak meg.

A cruisecritic.com beszámolója szerint egészen újfajta élményt nyújtanak azzal, hogy alkalmazzák a virtuális valóság technológiát vagy interaktív avatarokat. Egy okosórához hasonló, karon hordható szerkezettel az utasok képesek ételt vagy italt rendelni, bárhol vannak is a hajón. Van olyan hajó is, amelynek a falait az étkezések idejére úgy rendezik át, hogy az utasok a fedélzeten ülve, a szabad levegőn fogyasszák el az ételt, miközben gyönyörködnek a tájban. A kabinok designja is tükrözi a legmodernebb lakberendezési trendeket, de ennél sokkal látványosabb az, amikor az utas a zárt napozószobát egyetlen gombnyomással nyitott erkéllyé változtathatja.

A MAHART PassNave esetében az utóbbi egy-két évben a meglévő járatok kiszolgálási időszakai bővültek, illetve ez évtől bekerült néhány új kikötő is a menetrendbe. A kiránduló és rendezvényhajók teljes felújításon estek át, a BUDAPEST nevű zászlóshajó pedig kívül-belül új arculatot kapott. – 2018-ban vásároltunk egy átkelőhajót, amely Dömös és Dömösi átkelés vasúti megállóhely (így hívják az egyik időszakos megállóhelyet a Budapest – Szob vasútvonalon – A szerk.) között szolgálja ki az utasokat, illetve idén tavasszal fejezzük be Moszkva típusú hajóink motorcsere programját is. Öt hajónk kap új, környezetkímélő motorokat a régi, elhasznált motorok helyett. Ezáltal alacsonyabb fogyasztás mellett, nagyobb teljesítménnyel tudunk majd közlekedni a Dunán, és a károsanyag-kibocsátás a jelenlegi EU-s normáknak is teljes mértékben eleget tesz majd. Folyamatban van még a 600 fős HUNYADI kirándulóhajó felújítása, amely idén májustól a németországi Passauban teljesít szolgálatot, valamint a GÖNYÜ rendezvényhajót is felújítjuk a tavaly felújított GYŐR rendezvényhajónk mintájára – vázolja a 2018-as terveket Kondás Mónika.

 

Főző- és festőtanfolyam, biciklis- és kocogótúra

Másik trend az egészséges ételek megjelenése az étlapon. A rivervoyages.com honlap szerint elmúlt az olajban sütött ételek korszaka, egyre népszerűbbek az egészséges és a bio ételek. A top gasztronómia is megjelenik a hajókon, amikor híres séfek ételeit kínálják, amelyek ráadásul helyi nyersanyagokból készülnek. A közönség élénk kulináris érdeklődésének köszönhetően több társaságnál a piactúrák is a program részét képezik. Szinén az egészséges életmód térnyerésére építve vannak tematikus wellness hajóutak is, ahol a résztvevők edzéseken vehetnek részt a hajón, csoportokban megvitatják az egészséges életmód kérdéseit, és aktív túrákat szerveznek nekik a parton.

Egyre több hajóúton szerepelnek felár nélkül, csomagban olyan programok, mint például a kocogótúra vagy a biciklikölcsönzés, ami a kalandkeresőket is boldoggá teszi. Az AvalonWaterway2018 márciusában jelentette be, hogy 2019-től a társaság minden hajóján lesz guide, aki segít azoknak a vendégeknek, akik a lehető legaktívabban akarják eltölteni a hajós vakációt. Biciklit vagy nordic walking botot lehet kölcsönözni, kajaktúrát vagy fitness-órát, illetve igény esetén akár főző- vagy festő tanfolyamot is szerveznek.

Fiatalodó közönség

Az aktív vakáció iránti nagyobb érdeklődés mögött valószínűleg az áll, hogy egyre több fiatal is érdeklődik a folyami hajózás iránt – ezt egyébként a CLIA korábban említett online felmérése is alátámasztja.

Az igényekre reagálva az Uniworld hajózási társaság egy új márkát is létrehozott, amely kifejezetten a 21-45 éveseket célozza fedélzeti jógaórákkal, csendes diszkóval és aktív, egyedi programokkal a Dunán és a Rajnán. A lépés nagy visszhangot váltott ki a szakmában, hiszen Európában az volt a trend, hogy a folyami hajózás közönségét a 45 év fölöttiek alkották. Sokan várják kíváncsian, vajon népszerű lesz-e a két fekete, „A” és „B” nevet viselő hajó.

Ha az útvonalakat nézzük, egyre több az olyan út, amely kifejezetten egy országra koncentrál azzal a céllal, hogy az utasok minél jobban megismerhessék a kultúráját. Az Azamara Club Cruises olyan utakat kínál, amelyeknek több megállója is van Japánban, Costa Ricában vagy Észak-Norvégiában. A Ponant intenzív horvátországi, izlandi vagy dél-afrikai utakat kínál, az alacsonyabb árkategóriában versenyző Princess Cruises pedig Japánra és Ausztráliára koncentrál.

Amerre a magyarok hajóznak

Aki magyar folyami hajóútra akar befizetni, két lehetőség közül választhat: vagy szállodahajót választ, ami éjszaka megy, nappal pedig megáll a kikötőkben, ahol sokféle program várja az utasokat.

Az előbbiekben bemutatott folyami hajóutak döntően ebbe a kategóriába tartoznak. Nálunk az ilyen típusú utak jellemző célpontja Passau, budapesti indulással – magyarázza Pásztor Balázs. A másik esetben a hajó lényegében csak egy szállítóeszköz, nappal megy, a szállást pedig a parton lévő szállodákban biztosítják, ugyanott történik a csoportos étkezés is. Ezeknek az utaknak a legnépszerűbb célpontja Vaskapu és a Duna-delta – erősítette meg Peller János is.

Az utóbbi típusú utat keresik többen, hiszen egy négy éjszakás öt napos utat már 80-100 ezer forintból már ki lehet hozni, míg a szállodahajóknál 200 ezer forint körül van az alsó határ.

A kínálat a megkérdezett szakemberek szerint nem bővült az elmúlt években, ugyanazok a megszokott utak szerepelnek a kínálatban. A MAHART Tours legnépszerűbb útja tavaly a Budapest-Duna-delta-Budapest volt az MS Maxima 4* szállodahajó fedélzetén, a 2 hetes csoportos hajóúton magyar idegenvezető kísérte az utasokat. – Sok év után először indított hajótársaság budapesti indulással és érkezéssel hajós utazást ezen az útvonalon, mely sok utasunk bakancslistájáról teljesített egy álmot – árnyalja a képet Németh Edit, a MAHART Tours Utazási Iroda referense. Ez a hajó idén is elindul, sőt lesz egy másik is: Budapest-Passau-Budapest útvonalon, magyar csoportkísérős hajós és buszos kombinált program, melynek májusi dátuma betelt, augusztusi indulási dátuma pedig már garantált. Németh Edit a további újdonságok között említette az Európa-szerte szervezett kerékpáros és szállodahajós aktív folyami hajózások értékesítését.

A jövő

Egyelőre nem látszanak a növekedés határai. A folyami (és a tengeri) hajózás előtt is fényes jövő áll, amit jelez többek között, hogy Richard Branson egyik legújabb cége, a Virgin Voyages a tervek szerint 2020-ban indítja el első, 2700 utast befogadó hajóját, amelynek közönségét a milleneumi nemzedék alkotja majd.

A CLIA 25 ezer utazási ügynökének 80 százaléka növekedést vár 2018-ra, és a magyar piacon is erre számítanak a szakemberek. Peller János említett egy német – igaz, a tengeri hajóutakra vonatkozó – statisztikát: azoknak, akik kipróbálják, 70 százalékuk törzsutas lesz. Saját tapasztalata alapján úgy véli, ez nemcsak reális szám, de körülbelül igaz a magyar folyami hajózásra is. A kérdés csak az, nálunk mennyire sikerül megszólítani a fiatalokat.

Városi hajózás

A folyami hajózásnak egy speciális ága, amikor városnéző és vacsorával egybekötött, zenei programot is tartalmazó utakat kínálnak a vendégeknek.

Földesi Anna, az ezzel is foglalkozó Silverline Cruises Kft. munkatársa szerint megállapítható, hogy a növekvő turisztikai érdeklődés ebben a szegmensben is érezteti hatását az utóbbi években.  A programok jellegéből adódóan a vendégek döntő többsége külföldről, elsősorban az EU területéről (Nagy-Britannia, Franciaország, Németország) érkezik, ez az évek során állandósulni látszik

Valamennyi program népszerű a turisták körében, mivel más-más célközönségnek szólnak (más korosztály, más társadalmi csoport, más városlátogatási szokások) így nem is hirdetnénk abszolút kedvenc címet. A vacsorás programunk mindkét zenei variációval (Piano Battle Show illetve Folklore & Operetta Show) elnyerte a látogatók tetszését, alapvetően az egyéni ízlés és a helyi sajátosság megismerésének vágya határozza meg a részvételüket – mondja Földesi Anna.

A Silverline Cruises számára is állandó feladat a rohamosan változó, újdonságokat felvonultató technikai fejlődés leképezése. – Az idei és az elkövetkező években – a kereslet felmérését követően – szeretnénk bővíteni flottánkat, lehetőség szerint saját tervezésű, építésű hajókkal. Jelentős lehetőséget látunk a turisztikai és a rendezvényhajózás területén is, ha kihasználjuk a Duna és környezete adta páratlan lehetőséget – tette hozzá a szakember.

Vámos Éva

Ez is érdekelheti

Hozzászólok

E-mail címe nem kerül nyilvánosságra.