Vitorlázás hazai vizeken
A vitorlázás sokak számára vágyott műfaj. Van benne egy nagy adag vízhez való vonzalom, és valami hihetetlen szabadságérzet. Utánanéztünk, itthon hol és mennyiért hódolhatunk ennek a remek sportnak.
Ha valaki ellenállhatatlan vágyat érez, hogy kipróbálja, sőt akár meg is tanulja a vitorlázás alapjait, rengeteg lehetőség várja. Valamennyi nagyobb állóvizünk alkalmas rá.
Nemcsak az urak sportja
Akit vonz a vitorlázás, a legjobb, ha az alapoktól kezdi az ismerkedést, így gyorsan és kevés ráfordításból kiderül, tényleg a szenvedélyünkké válik-e. Akár néhány ezer forintból megtapasztalhatjuk, milyen érzés kint ringatózni a tó közepén, megmártózni a kellemes vízben, távol a zajos srandoktól, egy pohár pezsgővel a fedélzetről belefeledkezni a naplementébe, vagy kint ébredni a vízen. A kezdő lépésekben és az árakban Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára volt segítségünkre.
A szakember, aki maga is szenvedélyes vitorlázó, kiemeli: sokféle vitorlás típussal el lehet kezdeni, ám a méretek az árakat is meghatározzák. Ha saját vitorlást vásárolnánk, pár százezer forinttól a százmilliós tételig nagy a szórás. A költségek pedig attól is függnek, hogy a vízen vagy a parton tároljuk-e. Az éves tárolási díj 120 ezer forinttól akár 1,4 millió forintig is terjedhet. Évente legalább 30-40 napot kell a vízen tölteni ahhoz, hogy a saját hajó megérje.
Ugyanakkor több cég és egyesület is foglalkozik bérbeadással, első körben érdemes ezzel kezdeni. Egy kisebb vitorlás csónakot, úgynevezett jollét, amellyel 2-3 fő hajózhat, egy napra már 3-5 ezer forintért megkaphatunk. Ennek ugyan nincs kajütje, de arra kiváló, hogy élvezzük a vizet és fürdőzést. A nagyobb, tőkesúlyos hajók bérleti díja, amelyben már kajüt és fekhelyek is vannak, a férőhelyek számától, a hajó méretétől függően napi 30-120 ezer forint között mozog. Vagyis, ha megtöltjük a hajót, fejenként akár napi 10-15 ezer forintból élvezhetjük ezt a luxust. Mivel ebben a díjban gyakorlatilag a vitorlázáson kívül a szállás is benne van, és nem kell külön apartmant, vagy szállodai szobát fizetni, ez sem olyan elrugaszkodott összeg – számolgatja kérésünkre a főtitkár.
Egy hétre főszezonban körülbelül 250-500 ezer forint körüli a bérleti díj.
Tavak és kikötők
Túravitorlázás szempontjából természetesen verhetetlen a Balaton, ugyanakkor nemcsak itt zajlik aktív vitorlásélet. Kifejezetten népszerű a Fertő-tó is, ahol meglepő módon háromszor annyi hajó van, mint a Balatonon. Kedvelt még a Velencei-tó, sőt vitorláznak a Tisza-tavon és a nyékládházi tavakon és az orfűi Pécsi-tavon is. A kisebb tavakon jellemzően a kisebb méretű, uszonyos hajók az elterjedtebbek, a nagyobb hajókhoz nem mindenütt megfelelő a vízmélység.
Nekem a Balaton…
Turisztikai szempontból elsősorban a Balatont választják, ahol több mint 100 kisebb-nagyobb kikötő található, és ebből 45 fogad túravitorlázókat. A kikötési díjakban nagy a szórás, ez függ az infrastruktúrától is. A Balatonnál éjszakánként 5-10 ezer forintot szoktak számolni. A főszezonban érdemes napközben odaszólni a kikötőbe, hogy biztosan legyen elég hely.
Nagy eltérések vannak a magyar tengeren belül is, de folyamatosak a kikötőfejlesztések. Részben a főváros közelsége, részben a tó adottságai révén fejlettebb és látogatottabb a tó keleti medencéje, a többi közül is kiemelkedik például Balatonfüred. Sok a hajó Földváron és Lellén, a nyugati medencében viszont jóval kisebb a hajók sűrűsége. Ebben hozhatnak változást a sorozatos beruházások, nemrég bővült kikötő például Balatonfenyvesen, Földváron és Szemesen, a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) fejlesztésében, illetve magánberuházásban is küszöbön állnak beruházások. Északon jelentős még Badacsony és Szigliget, ahol szintén a BAHART-nak vannak jelentős kapacitásai.
Ha megtanulnánk
A hajóvezetői engedély megszerzésének folyamata egy normál jogosítvány megszerzéséhez hasonlít. Van elméleti és gyakorlati oktatás, általában két hétvége alatt elvégezhető, és vizsgával együtt 150-160 ezer forintba kerül.
Aki ezt megszerezte, 12 főig jogosult nem pénzkereseti céllal vitorlást vezetni Magyarország vizein. Külön vizsga van a motoros és a vitorlás hajókra, de a kettőt érdemes egyszerre letenni, mert az elmélet megegyezik. Több, erre akkreditált képzőhely is elérhető hazánk nagyobb tavain.
Velencei-tó, karnyújtásnyira
Talán kevesen tudják, de a Velencei-tóról indult hódító útjára és kerülte meg első magyarként a Földet 1985 és 1987 között Fa Nándor és Gál József. Szent Jupát nevű hajójukat is itt, a tónál építették, Fa Nándor itt töltötte gyermekkorát is.
Vitorlázás tekintetében a legrégebbi hagyományokkal a Velencei-tavi Vízi Sport Iskola (VVSI) rendelkezik. Fő bázisuk Agárdon, közvetlenül a Velencei-tó partján található, és az utóbbi években teljesen megújult. Létrejött egy 42 szobás sporthotel, hozzá kapcsolódik a helyiek körében is népszerű Bríz Étterem. A központ kikötői szolgáltatást, vízi sporteszköz-bérlést is kínál, illetve felnőttkori mozgássérültek rehabilitációjával és sérült gyerekek fejlesztésével is foglalkoznak.
Kérésünkre Deák Csaba, a VVSI ügyvezetője összegezte a tó nyújtotta lehetőségeket.
A Velencei-tó előnye, hogy – talán épp a kevésbé kiépített infrastruktúra miatt – egyelőre lényegesen alacsonyabbak az árak, mint a Balatonnál, miközben karnyújtásnyira van a fővárostól. Így adott esetben akár egy átlagos hétköznap délután, munka után is leszaladhatunk néhány órát vitorlázni, ahogyan teszik is azt sokan.
A hajók tárolása vízen és parton éves szinten körülbelül 170 ezer forintot tesz ki, csak parton, sólyázással 95 ezer forintba kerül. Lehet egész évre lakókocsihelyet is bérelni, ez a VVSI területén 180 ezer forint. A VVSI másik kikötőjében ennél is alacsonyabbak az árak, a parti tárolás tőkesúlyos hajóknak 115 ezer forint, kishajóknak 95 ezer évente.
Természetesen bérelhetünk is hajót, akár saját kapitánnyal. A kishajók bérleti díja óránként 3000 forint, egész napra 12 ezer, a tőkesúlyos hajók ára óránként 4000 forint. A Sportiskola minden kérést szívesen fogad, és igyekszik személyre szabottan eleget tenni nekik.
Mint Deák Csaba fogalmaz, a Velencei-tó vize sokkal békésebb, mint a Balaton, emberi léptékű, képzéssel is sokan foglalkoznak. Ehhez talán ideálisabb is, mert sokkal kiszámíthatóbb, beláthatóbb terep, a szél is többet forog, jól el lehet sajátítani a vitorlázás alapjait.
A tónál jelenleg is zajlik és már lassan a kivitelezés fázisába ér a Velencei-tó teljes partfal-rekonstrukciója. A projekt során a VVSI-kikötők is megújulnak, a tavi szolgáltatások színvonala emelkedik, az épített környezet szebbé, attraktívabbá válik. A fejlesztés a következő szezonra készülhet el.
Németh Andrea
Balatoni BAHART kikötők:
Település Összes kikötőhely Túrahely
Siófok 284 15
Balatonföldvár 362 14
Balatonszemes 261 32
Balatonlelle 213 18
Balatonboglár 258 12
Fonyód 125 5
Szigliget 103 9
Badacsony 170 18
Balatonfüred 70 10
Alsóörs 150 10
Csopak 11
Balatoni Túrakikötők:
Település Túrahely
Keszthely 20
Tihany 10
Balatonmáriafürdő 5
Révfülöp 5
Balatonfüred 10
Szövetségi kötelékben
A Magyar Vitorlás Szövetség fontosnak tartja a vitorlásturizmus népszerűsítését, ezért több pályázatot is benyújtottak. Egy GINOP-os finanszírozású eszközbeszerzésen keresztül 208 eszközt bocsátanak a szervezetek rendelkezésére félmilliárd forint összértékben (zömmel uszonyos kishajók).
Emellett 1,7 milliárd forint értékben 140 férőhelyes kikötőfejlesztésbe kezdenek Balatonfüreden, a kemping területén, a Kajak-Kenu Szövetséggel és Balatonfüred várossal közösen.
Mindezeken felül jövő év elejére készül el egy nagyobb IT-fejlesztés és mobilapplikáció azzal a céllal, hogy teljes körű útmutatást adjanak a vitorláscéllal utazóknak. Szerepelnek majd rajta a túraútvonalak, a kikötők környéki látnivalók, programlehetőségek, minden fontos, praktikus tanács és információ. A vitorláskikötők számára pedig kidolgoznak egy független minősítési rendszert, és azokat már eszerint szerepeltetik majd.