Repterek a világban

High-tech megoldások, bővítések és VIP-szolgáltatások

Párhuzamosan a nemzetközi légiforgalom bővülésével – amely Alexandre de Juniac, a IATA vezetője szerint a világgazdaság javuló folyamatainak, illetve az alacsony jegyáraknak köszönhető – számtalan fejlesztést valósítottak meg a repterek szerte a világban, minden régióban.

 

Feltörekvő desztináció

Omán az utóbbi időben komoly beruházásokat valósított meg a légiközlekedés területén. Két évvel ezelőtt a Salalah Airport fejlesztése történt meg, március 20-án pedig megnyílik a főváros légikikötője, a Muscat International Airport új terminálja, ahová a teljes működés átköltözik egyik napról a másikra. Az 580.000 négyzetméteres terminál építésével a jelenleg évi 12 milliós utasforgalommal rendelkező repülőtér kapacitása évi 20 millió utasra emelkedik. A 29  utashíddal, 96 check-in pulttal, több mint 7.000 négyzetméternyi kereskedelmi területtel és 90 szobás reptéri szállodával rendelkező létesítménnyel kapcsolatban utasbarát, korszerű és hatékony működést ígérnek.

Muscat, Salalah Airport, Oman
Muscat, Salalah Airport, Oman

Ahogyan Sheikh Aimen Al Hosni, a repülőteret üzemeltető OAMC ügyvezető igazgatója a www.airport-world.com-nak nyilatkozta, céljuk, hogy a Muscat International Airportot 2020-ra a világ 20 vezető repülőtere között tartsák számon. A repülőtér vezető légitársasága az Oman Air, de a nemrégiben indult fapados ománi légitársaság, a SalamAir is fontos szerepet tölt be majd a légiforgalomban.

A légikikötőből 27 ország 55 városa érhető el, 28 légitársasággal. Habár a közeli Abu Dhabi, Doha és Dubai kétségtelenül vonzó desztinációk a légitársaságok számára, a szakember az omani fővárosba irányuló turizmus, s így az új légikikötő forgalmának növekedését prognosztizálja.

 

Zöldítés színben és működésben

Néhány hónappal ezelőtt megújult a Frankfurt Airport 1-es Termináljának B csarnoka. Az átalakítással a cél egy kellemesebb, zöldebb, nyitottabb atmoszféra megteremtése volt, illetve a bevásárlóközpont és találkozási pont funkció visszakerülése. A csarnok az új, meleg fényű világításnak köszönhetően sokkal világosabb és átláthatóbb lett, és rengeteg zöld növény szolgálja az utasok kellemes közérzetét.

Frankfurti Repülőtér
Megújult a Frankfurti Repülőtér 1-es termináljának B csarnoka

Az elmúlt néhány hónapban nem csupán hangulatában zöldített néhány nemzetközi repülőtér, de a fenntarthatóság szempontjából is fontos döntések születtek. A Royal Schipol Group tavaly novemberben jelentette be, hogy fokozza a környezetvédelemért tett erőfeszítéseit a hollandiai reptereken (Schipol, Eindhoven, Rotterdam, Lelystad).

Január 1-jétől az elektromosságot fenntartható energiaforrásokkal biztosítják a holland reptereken, miközben az Eneco energiavállalattal együttműködésben új szélerőművek építésével növelik a hollandiai fenntartható energiakapacitást. Az újonnan létesülő szélparkok 2020 januárjától már kizárólagosan állítják elő majd a repterek számára szükséges energiát.

Egyre több reptéren – Európában pl. Bergenben, Oslóban, Amszterdamban – elérhető a kerozin fenntartható alternatívájaként tíz éve kikísérletezett bioüzemanyag, amelynek terjedése a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség vezérigazgatója, Alexandre de Juniac szerint megállíthatatlan a légiközlekedésben. Eddig százezer járatot teljesítették a légitársaságok alternatív tüzelőanyaggal, az új cél pedig, hogy 2025-ig a légitársaságok egymilliárd utast szállítsanak olyan járatokon, amelyeket bioüzemanyaggal is megtankolt repülőgépek teljesítenek.

 

High-tech reptéri újítások: Josie Pepper, a robot

Március közepéig négy héten át a Josie Pepper nevű humanoid robothölgy segítette az utasokat a müncheni repülőtéren, első ízben Németországban. A visszajelzések kedvezőek, az emberek szerették, selfie-ztek is vele. Valószínűleg folytatja a munkát, sőt lesznek testvérei is, akik már németül is beszélnek majd.

Josie Pepper, a robot
Josie Pepper, a robot

Josie négy héten át üdvözölte az utasokat a 2-es terminálon, és válaszolt a kérdésekre. Útba igazította őket, azt is meg tudta mondani, melyik a legjobb étterem a reptéren. Amikor azt kérdezték tőle, fiú-e vagy lány, azt mondta: „Érdekes kérdés. Lány vagyok, de végül is csak egy robot.” Arra pedig, hogy van-e barátja, ezt felelte: „Flörtölsz velem?”

Josie Peppert a francia SoftBank Robotics fejlesztette ki, intelligenciáját az IBM felhő alapú technológiája biztosítja. 120 cm magas, 28 kg, és lítium akkumulátorral működik, ami napi 10 óra üzemidőt tesz lehetővé. De volt heti egy szabadnapja is.

 

Arcfelismerő Moszkvában

Míg több amerikai és közép-európai reptéren, illetve Dubaiban és Malajziában biztonsági szempontok vezérelték az arcfelismerő rendszerek bevezetését a közelmúltban, addig az S7 Siberia Airlines a Moszkva-Domogyedovó repülőtéren a business utasok kényelmének fokozása érdekében teszteli a technológiát, amelyet egy orosz startup fejlesztett ki. A rendszer a tervek szerint személyre szabott prémium ajánlatokat biztosít az előzetes hozzájárulásukat adó üzleti utasoknak, például telefonon értesíti őket, ha a váróban pihenve elkerüli a figyelmüket a kapunyitás.

 

Prémium szolgáltatások az első osztályon utazóknak

A premium utasok kényelmét nem csupán Moszkvában igyekeznek fokozni. Sorra nyitnak a VIP vagy First Class várók. A legújabbat ezek közül a SWISS alakította ki, amely március 5-én nyílt meg a zürichi repülőtér A terminálján. A szolgáltatást a SWISS első osztályán utazók és a Lufthansa-csoport HON Circle tagjai vehetik igénybe. A 650 négyzetméter alapterületű váró, amelynek a tölgyfa parketta és a jura mészkő falburkolat exkluzív hangulatot kölcsönöz, saját check-in és biztonsági ellenőrző pulttal rendelkezik. A társalgókat svájci tervezők bútoraival, a lounge clubot hívogató bőrkanapékkal rendezték be. A reptéren végzett munkához business zóna és tárgyaló, a relaxáláshoz pihenőszoba és dohányzóhelyiség áll rendelkezésre, utóbbiban különböző whiskyfajtákat is lehet fogyasztani. A lounge barista bárjában kávéspecialitások, valamint száznál is több svájci grappa és gyümölcspálinka közül lehet választani. Étkezni az à la carte étteremben és a látványkonyha előtt lehet. A télből a nyárba utazók számára praktikus szolgáltatás az ingyenes, zárható szekrényrendszer, amelyben a télikabátokat lehet elhelyezni.

Swiss Lounge

A First Lounge A elsősorban azokat az utasokat várja, akik rövid repülés előtt szeretnék jól eltölteni az idejüket. A hosszabb út előtt állókat limuzinnal átszállítják az E terminálba. 2018 nyarán egy új szolgáltatást is bevezet a SWISS: a hosszú távú repülőútjukról megérkező First Class utasokat autó várja majd a repülőgép bejáratánál, majd az útlevél- és a biztonsági ellenőrzéshez szállítja őket.

 

 

Újdonságok a hazai reptereken

Budapest

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér is folyamatosan fejleszt a minél teljesebb utasélmény érdekében. Februártól vendégeket fogad a bud:vip lounge, melyről külön cikkünkben olvashat. De a 2013 óta dinamikus utasforgalmi növekedéssel büszkélkedő Budapest Airport-nál nem ez az egyetlen újdonság. A reptér tavaly bővítette Holiday Parkolójának kapacitásait, így az már 2525 férőhellyel várja a 2-es terminálhoz érkező utasokat. Ezzel párhuzamosan elköltözött korábbi helyéről az Aeropark. A közeljövőben egy parkolóház is épül a légikikötő mellett, ennek tervein már dolgoznak. Idén januárban pedig elkészült a közvetlen reptéri kapcsolattal rendelkező, 160 szobás szálloda – mondta el Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója.

Skycourt
A Skycourt Budapesten

Nyár végén várható az utasforgalmi szempontból fontos fejlesztés, az új utasmóló átadása a 2B terminálon, amely elsősorban a tengerentúli járatok kiszolgálásához biztosít utashidas állóhelyeket magas színvonalon. A reptéren belüli közlekedést és a közúti kapcsolatokat is fejlesztik, tavaly az iparvágányokat modernizálták, idén pedig megújul a belső úthálózat és a közúti kapcsolatok a 2-es terminál előtt és az M4-es csomópontjánál.

 

Hévíz

A Hévíz Balaton Airporton idén elindulhat az a – kormányhatározattal biztosított – 6,6 milliárdos fejlesztés, amely az infrastrukturális beruházások következményeként elhozhatja a légijárat-fejlődéseket is. A beruházás során meghosszabbítják a kifutópályát, rendbe teszik a reptér körüli 200 hektárnyi területet és technikai fejlesztéseket is végrehajtanak. A jelenleg charter- és kisgépes forgalmat lebonyolító repülőtér várhatóan három éven belül több menetrendszerinti és cargo járatot fogad majd – mondta el Papp Gábor, Hévíz polgármestere az Utazás Kiállításon. Folynak a tárgyalások a Hévízt Londonnal és Frankfurttal összekötő járatok idei indításáról, 2019-től pedig Brüsszel, Tel Aviv, Moszkva, illetve a skandináv régió következik.

Hévíz-Balaton Airport

Debrecen

Várhatóan még idén újabb jelentős beruházások kezdődnek a debreceni repülőtéren is. Kormányhatározat rögzítette, hogy az állam a Modern Városok Program keretében 1,2 milliárd forinttal támogatja a fejlesztéseket, amelyekhez Debrecen 400 millió forinttal járul hozzá.

Debrecen Airport

A beruházás keretében tovább fejlesztik a műszeres leszállást segítő rendszert (ILS), megújulnak további gurulóutak és a biztonsági kerítés, és ebből a pénzből építik ki a régi és az új terminál közötti utasfolyosót. Jelenleg a régi épületből szolgálják ki az induló és érkező gépeket, de idővel a régi terminálban fogadnák az érkező utasokat, az újban pedig az indulókat

 

Hegedűs Sára

 

Ez is érdekelheti
Hozzászólok

E-mail címe nem kerül nyilvánosságra.