Felsőbb osztály

A premium economyt kínáló légitársaságok száma egyre nő, ám a turistaosztály ezen szegmense elég nagy változatosságot mutat.

A következő hónapokban a két legnagyobb amerikai fuvarozó, a Delta és az American Airlines is előáll új termékével, Ázsiából pedig a Cathay Pacific és a Singapore Airlines csatlakozik a premium economyt kínálók köréhez.

Ahogy a légitársaságok egyre több repülőgép-típust használnak, komoly különbségek mutatkoznak a termékekben is. És ez nem csupán az ülés méretére, hanem a fedélzeti szórakoztatórendszerre, a beépített csatlakozókra, az üléskiosztásra és a rendelkezésre álló wc-kre egyaránt vonatkozik. Így például nem egyértelmű, hogy a premium economy utasok dedikált mellékhelységet használhatnak-e vagy osztozniuk kell a turistaosztályon utazókkal? A légitársaságok ráadásul más és más extra szolgáltatást – többek közt extra poggyászkeretet, gyorsított biztonsági ellenőrzést, szélesebb étel- és italválasztékot – is kínálnak.

Ráadásul komoly árkülönbség is mutatkozik a „normál” és a prémium turistaosztály jegyárai között, amelynek okán úgy tűnik, utóbb közelebb áll a businesshez, mint az economy-hoz. Ám nem ez a helyzet: az economy szó nem véletlenül került be az új osztály elnevezésébe.

Amikor az Air New Zealand bevezette Aucklandból Londonba és Los Angelesbe közlekedő, B777-300ER flottájában a Spaceseatet, sokan azt gondolták, hogy ez teljesen új irányba viszi el a trendeket. A 2-2-2-es konfigurációban felállított ülések ugyanis tágasabb helyet biztosítanak, mint a British Airways Club World osztályának 2-4-2-es felosztása. 2011-es megjelenésekor még úgy tűnt, a Spaceseat lesz a jövő útja, ám végül nem így történt. Bevezetése Rob Fyfe vezérigazgató nevéhez fűződik, aki a Skycouch osztályhoz hasonló innovációban gondolkodott, ám 2012-es távozása után a légitársaság menedzsmentje jóval konzervatívabb irányba indult el, és újabb kialakítású premium economy kabinjaival már nem diktálni akarja a trendet, hanem követni azt. És bár az Air New Zealand nem jelentette be a Spaceseat visszavonását, várhatóan 2017-ben – „élettartama” végén – lecserélik a sztenderd ülésekre. Ezek pedig a Boeing 787-eseken 2-3-2, a Boeing 777-eseken 2-4-2-es felosztást kapnak, 104 centiméteres ülésszélességgel és 23 centiméteres dőléssel, 28 centiméteres monitorral és beépített áramforrással.

 

Új csatlakozók

A Delta Air Lines jövőre vezeti be dedikált premium economy osztályát, bár Comfort Plus néven már évek óta kínál megnövelt lábhellyel kialakított turistaosztályt. A termék az új A350-es gépeken fog debütálni 2017 végén, amelyek az amerikai célpontokról a Csendes-óceán túloldalára szállítják az utasokat. Az American Airlines még idén év végén bevezeti saját premium economy-ját a B787-9-es gépeken, ezek először Dallasból Madridba és Sao Paulóba közlekednek majd. A 21 ülés 2-3-2-es konfigurációban lesz elérhető, 96 centiméteres ülésszélességgel és kihúzható láb-, illetve fejtartóval, nagyobb beépített monitorokkal. A nemzetközi járatok utasai zajszűrő fejhallgatókat, piperekészletet és jobb ételválasztékot kapnak.

A Cathay Pacific flottájában megjelenő vadonatúj A350-esen mutatkozott be szeptemberben a premium economy, Hong Kong és London között, ám itt az ülések 2-4-2-es elrendezést kaptak. Eközben a Singapore Airlines tavaly bevezetett premium economy kabinját folyamatosan alakítják ki a repülőkön, így míg például Manchesterből minden Szingapúrba közlekedő járat kínálja ezt az opciót, a londoni viszonylaton közlekedő napi négy járatból csak kettő. Ugyanakkor az amszterdami, a düsseldorfi, a párizsi gépek az új székezéssel közlekednek, Frankfurtba most debütált a kabin, októberben pedig Zürich következik. Az ülések 34 centiméteres monitorral, áramforrással, USB-portokkal, koktélasztalokkal és nagyobb rakodóhellyel várják az utasokat.

 

Vegyes fogadtatás

A premium economy azonban nem minden piacon arat sikert. Tavaly a Cathay Pacific kénytelen volt „visszahívni” kabinját a Hong Kongból az Öböl-országokba és Dél-Ázsiába közlekedő járatain, de a termék igen kedvelt az angliai és az ausztrál útvonalakon, valamint Toronto és Los Angeles irányába.

És bár a premium economy ma már szinte trenddé vált, akadnak még nagy légitársaságok – Európában például a KLM és a Swiss – amelyek még nem vezették be. Előbbi esetében a szolgáltatás azonban már csak idő kérdése, hiszen feltehetően hamarosan követi transzatlanti partnercégét, a Deltát vagy az Air France-t, amely már komoly tapasztalattal rendelkezik üzemeltetésében.

A United ugyan eddig elzárkózott a szolgáltatástól, ám kereskedelmi elnökhelyettese, Jake Cefolia a Business Traveler US-nek tavasszal elmondta, hogy már egy ideje alaposan vizsgálják a premium economy bevezetésének lehetőségét.

Így már csak az Öböl-menti légitársaságok maradnak ki, amelyek egyike sem kínálja ezt az opciót. Ugyanakkor Tim Clarke, az Emirates elnöke a nyáron már említette, hogy fontolóra veszik a premium economy bevezetését, sőt, az Egyesült Arab Emirátusok The National című lapjának nyilatkozva úgy fogalmazott, „egyértelműen komolyan kell vennünk a kérdést”.

És úgy tűnik, az Emirates-nél is változik az üzletpolitika. A légitársaság legutóbbi pénzügyi eredménye a prémium jegybevételek 3,2 százalékos csökkenéséről számol be – ami nem vészes, de lassíthatja a cég folyamatos növekedését. Ha azonban az Emirates bevezeti a prémium turistaosztályt, szinte biztosak lehetünk abban, hogy riválisai is követni fogják.

Cikkünk a Business Traveller Hungary 2016. őszi számában jelent meg. Előfizetés: http://turizmus.com/elofizetes

Forrás: Business Traveller Hungary

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.