Jelentős késés esetében mindig jár kártérítés

Repülő, vonat, busz vagy hajó esetében, egy hatályos Európai Unós rendelet alapján jelentős késés vagy járattörlés esetén minden utasnak jár kártérítés – figyelmeztet közleményében a Flight Refund.

Mi több, a visszatérített összeg mértéke szintén egységesen szabályozott, függetlenül attól, hogy az Európai Unió területén belül merre utazik az utas.

A légiutasok jogait védő rendeletet közel egy évtizede vezette be az EU, ettől az évtől azonban az összes közlekedési eszköz esetében is hasonló szabályok védik az utasok érdekeit. Az új szabályrendszer elsősorban az információhoz, a kártérítéshez és az ellátáshoz való jogot egységesíti az egyes utazási formák – repülő, busz, vonat, hajó – esetében, ezáltal biztosítva a diszkriminációmentes utazást az unión belül, különösen a mozgássérültek és a fogyatékosok esetében.

Az új egységesített szabályozás értelmében a közlekedési társaságoknak minden esetben kötelező megfelelő tájékoztatást nyújtani az utazásról, az esetleges késésekről, illetve az utasok jogairól. A társaság hibájából bekövetkező jelentős késés, vagy az utazás meghiúsulása esetén az utas kártérítési igénnyel élhet, illetve kérheti, hogy a közlekedési társaság további költségek felszámítása nélkül eljuttassa eredeti célállomására. Emellett a nagyobb késés esetén megfelelő ellátás: étel, ital illetve szállás is jár az utasoknak. Szintén kártérítésre jogosult az utas, ha poggyásza elveszik vagy megrongálódik, illetve halállal vagy sérüléssel járó baleset éri.

Ezeket az általános alapelveket azonban az egyes közlekedési ágazatok sajátosságaihoz igazítva alkalmazzák a gyakorlatban. Például a vonat, busz vagy hajó esetében a késésnél fizetendő kártérítést a jegy árának százalékos arányában adják meg, míg a légitársaságok kilométerarányosan fizetnek. Az Európai Bíróság napokban hozott ítélete szerint a vonattal utazóknak vis major esetén is jár kártérítés, míg más utazási forma esetében nem.

A folyton változó jogszabályok útvesztőjében nagyon nehéz kiigazodni, ezért az Európai Bizottság átfogó edukációs kampányt indított, amelynek célja, hogy az utasok átfogó ismeretekhez jussanak az őket megillető jogokról. Emellett léteznek olyan vállalkozások, amelyek kifejezetten az utasok jogainak érvényesítésre alakultak, ilyen például hazánkban a légiutasok kárigényeire szakosodott Flight Refund.

Forrás:

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.