Bécsi mintára szervezhetik át a dunai személyhajózást

Uniós forrásból tovább fejlesztené a fővárosi dunai személyhajózást a Budapesti Közlekedési Központ, és bécsi mintára szállodahajó-terminálok épülhetnek ki.

Több mint 440 ezer utas vette igénybe eddig a 2012. július 1-jén elindított menetrend szerinti hajójáratokat a Dunán, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. szerint rendkívül eredményes az újraszervezett hajóközlekedés – írta a Napi Gazdaság.

A Duna budapesti szakaszán, a Római-parttól, illetve Újpestről a Haller utcánál található irodaházakig közlekedő három hajójárat gyakran van tele, az átlagos kihasználtság 53 százalékos, a napi átlagos utasszám pedig 1700 fő. A járatokon hétköznap összesen hét hajó teljesít szolgálatot: a D11-es (Újpest, Árpád út-Haller utca) és a D12-es (Rómaifürdő-Haller utca) járaton, az Újpest, illetve Rómaifürdő, míg hétvégenként a Rómaifürdő és a Haller utca között közlekedő D13-as járaton öt hajó van forgalomban.
A BKK elismerte, hogy problémák is akadtak az elmúlt egy évben: a menetrendeket több alkalommal kellett módosítaniuk az évszakonként jelentősen változó utasszámokhoz igazodva, a Kopaszi gátnál pedig jogi problémák miatt fel kellett függeszteni a kikötő használatát. A hajóállomás újranyitásán dolgoznak, de a Kopaszi gát tulajdonosainak együttműködése nélkül ez nem lehetséges – jegyezte meg a BKK.
A fejlesztések nem értek véget, hiszen a dunai személyhajózás a budapesti tömegközlekedési rendszerben valós alternatívát jelenthet. A BKK a közgyűlés döntése nyomán megkezdi egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítését: milyen műszaki kialakításúak legyenek az új hajók, hol épüljenek új kikötők, a külső városrészek felé meddig célszerű kiterjeszteni a menetrendszerű hálózatot, illetve egy ilyen projekt milyen megtérüléssel kecsegtet. A BKK ezeket a fejlesztéseket uniós forrásokból szeretné megvalósítani – a jelenlegi kikötők kialakításához hasonlóan -, a 2014-2020 közötti költségvetési ciklusban.
A főváros saját kezelésű kikötői rendszerének kiépítésekor több évtizedes lemaradást kell felszámolni; az anyag részletesen elemzi a köztulajdonú kikötőhálózat lehetőségeit, előkészítve ezzel a közszféra belépését a ma szabályozatlanul működő kikötő-üzemeltetési piacra. A tanulmány javaslatot tesz két köztulajdonú szállodahajó-terminál kiépítésére – bécsi mintára – a CET-Közraktárak, illetve a Szent István park előtti szakaszon. A frekventált belvárosi partokat ma hajóparkolóként hasznosító, magánkézben lévő sétahajó-kikötőket csak ki- és beszállásra szolgáló (a taxiállomásokhoz hasonlóan versenysemlegesen működő) állomások és a külsőbb városrészekbe telepítendő tároló kikötők hálózatával kívánják felváltani.

Forrás: MTI

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.