Trendek a kiállítások világában

Gyorsan változó világunkban már a kiállítások sem olyanok, mint akár csak tíz évvel ezelőtt. Más a standok kialakítása, más attrakciókra vevők a látogatók, a digitális technológia pedig itt is nélkülözhetetlenné vált. Összeállításunkban a kiállításokkal kapcsolatos hazai és nemzetközi trendeknek jártunk utána.

Élesedő harc a látogatókért

A standok kialakítására és a vásári megjelenés menedzselésére szakosodott nemzetközi cégek szerint van néhány trend, amely az egész világon meghatározó az utóbbi időszakban.

Így például a kiállítók számára még soha nem volt ilyen fontos, hogy a látogatók már messziről felfigyeljenek a standjukra. A figyelemfelkeltés eszközei sokfélék lehetnek: mára elterjedtek az extrém magas standok, a födém alatt elhelyezett bannerek, de a videófalak és óriási LCD-monitorok használata is.

Egyes kutatások szerint a digitális technológia fejlődése miatt az emberek egyre szétszórtabbá és feledékenyebbé válnak. A kiállítók ezért kreatívan törekszenek arra, hogy aktivitásra serkentsék és hosszabb időre le is foglalják a már magukhoz csalogatott látogatókat annak érdekében, hogy azok sokáig emlékezzenek rájuk. Sok standon találni digitális és interaktív játékokat vagy akár minifocit, de van olyan kiállító, amelyik tombolát, és van, amelyik hashtagversenyt szervez a látogatóinak.

Jól megfigyelhető trend a közösségi média egyre szélesebb körű felhasználása a kiállítás előtt, alatt és után, a kiállítók és kiállításszervezők részéről egyaránt. Appokkal a legtöbb nagy kiállítás-szervező rendelkezik már, a jövőben pedig lehet arra számítani, hogy egyre több kiállító cég is fejleszt appot saját a standjához. De más technológiai vívmányok is egyre nagyobb szerepet kapnak a hologramoktól a robotokon át a mesterséges intelligenciáig.

A szakértők azt javasolják a kiállítóknak, hogy a fáradt látogatók és kütyüik számára rendezzenek be egy kényelmes pihenősarkot, ahol nemcsak kávé kapható, hanem az eszközöket is fel lehet tölteni, és süvít a wifi.

A székek, fotelek elhelyezése és a snackek-italok kínálása a standon egyébként is trend. Mint ahogy az is, hogy a látogató több érzékét is megcélozzák egyszerre: fényeffektek, színek, hozzáillő zene és az adott cég által kínált termékhez/szolgáltatáshoz is igazodó illatok gondoskodnak a még mélyebb bevésődésről.

A környezettudatosság szintén egy erősödő trend manapság. Illetve a szakértők felhívják a figyelmet a virtuális vásárok növekvő számára is. Ezek ugyan valószínűleg nem szorítják ki soha a valódi vásárokat, de valamilyen módon hatással lesznek rájuk.

(Forrás: Messebau.de, Expo Exhibition Stands, Easy Exhibit)

Egyedi megoldások a standépítésben

A kiállításépítői piacon 30 éve jelen lévő TorTer Design ügyvezetője, Tornyai Péter az „indusztriális praktikumból letisztult luxussá lett” loft stílus elterjedését tartja az egyik meghatározó nemzetközi trendnek, cége is ezt igyekszik erősíteni a hazai piacon. A stílus jellemzői a tágas, osztatlan tér, a látványelemként is funkcionáló szerkezeti elemek, a korábban csak ipari létesítményekben használt anyagok, az egyszerű vonalvezetés. A trend minden eleme világosan látszik a Nitrogénműveknek a 2018-as AGROmashExpo szakkiállításra készített egyedi standján.

Emellett divat az olyan, iparban használt anyagok, mint az OSB vagy a trapézlemez nyers formában történő felhasználása is. Jó példa erre a TorTer által a tavalyi Frankfurti Könyvvásárra épített különleges magyar stand, amelyen fém trapézlemezek kapták a főszerepet. Az OSB lapokkal a New Edge is megjelent már, például a 2018-as Utazás kiállításon.

A színhasználat terén nemzetközi trend, hogy míg a megrendelők 4-6 éve még a feketét és a fehéret részesítették előnyben, ma már az élénkebb, kellemes színeket preferálják a fa hatású felületek mellett.

A standokon elhelyezett bútorok inkább semleges, szürke vagy fehér színűek, de a formájuk már lehet izgalmasabb. Tornyai Péter szerint Magyarországon e téren korlátozott a bútorkínálat, a legtöbb kiállítás-kivitelező cég többnyire az áruházláncok által forgalmazott termékeket használja. A hiányt pótlandó a TorTer saját, loft stílusú bútor-termékcsaládot hozott létre, amely többek között könnyen egyediesíthető székekből, asztalokból, fotelekből, kanapékból, pultokból és térelválasztó elemekből áll.

Fotó: TorTer Design / Merész Balázs. A 2017-ben Budapesten megrendezett ICT Proposers’ Day kétszintes magyar standja, az Innovation Hub

A standok dekorációja terén a közkedvelt növénydekor mellett itthon is népszerűek a világító falak.

Nagyon hangsúlyos a színpadi látvány is. Egyre nagyobb az igény az egyedi, nem ritkán formabontó megoldásokra, mint a Hello Event által szervezett 2018-as Microsoft Future Decoded eseménynél, ahol a loftos díszlet az arculathoz illeszkedő élénk színezést is kapott.

Az egyedi stand dizájn iránt hazai és nemzetközi szinten is egyre bővül a kereslet, az árakat ugyanakkor erőteljesen megdobja a bérköltségek munkaerőhiányból fakadó emelkedése. Fontos ugyanakkor, hogy az egyedileg legyártott installációkat többször és több helyen is fel lehet használni. Az egyedi standoknál jellemzőek a moduláris megoldások és a kisebb méret, de az adott kiállítás jellegéhez és helyszínéhez, vagy a megbízó tevékenységéhez igazodva rendszeresen készülnek az átlagosnál nagyobb, akár több száz négyzetméteres installációk is.

Fotó: TorTer Design / Merész Balázs. A 2017-ben Budapesten megrendezett ICT Proposers’ Day kétszintes magyar standja, az Innovation Hub

Céltudatosan alkalmazott online marketing

A kiállítások piaca egy ideje felívelő szakaszát éli itthon is, ami nemcsak a megrendelők számának emelkedésében, hanem a megjelenéssel kapcsolatos igényességben is megmutatkozik a hazai szereplők szerint.

Tihanyi Klára, az itthon legtöbb szakkiállítást és vásárt szervező Hungexpo Zrt. stratégiai és üzletfejlesztési igazgatójának tapasztalatai szerint a kiállítások annál sikeresebbek – tehát annál nagyobb a résztvevő kiállítók és a látogatók száma, a pozitív visszajelzések aránya, valamint annál több pénzt és energiát fordítanak a megjelenésre a kiállítók –, minél nagyobb eredményeket mutat fel az adott gazdasági ágazat.

A Hungexpo ügyfelei láthatóan egyre jobban szeretnének kitűnni a többi kiállító közül és a korábbinál nagyobb súlyt fektetnek arra is, hogy meglévő vagy potenciális partnereiket színvonalasan megvendégeljék, nem ritka, hogy erre a célra külön cateringes céget kérnek fel.

A szakkiállítások kísérőprogramjaként egyre nagyobb számban kerül sor tartalmas szakmai konferenciákra annak érdekében, hogy minél több szakmabeli látogasson ki. A közönségkiállításokon is egyre több az esemény, különleges bemutató, színpadi program, de a standokon is egyre több attrakcióval – ezek lehetnek bemutatók, kóstoltatás, nyereményjáték, ajándékosztás stb. – találkoznak a látogatók.

A digitális megoldások élre törése egyelőre főleg a marketingben érhető tetten itthon. A Hungexpo egyrészt saját maga is mind szélesebb körben és célzottabban alkalmazza az online marketinget, másrészt folyamatosan bővíti a kiállítók számára biztosított online rendszer és a közösségi média kínálta lehetőségeket.

Ezenkívül – főleg mivel a kiállításszervezés magas élőmunka-igényű műfaj – a szervezési költségek emelkedése is megfigyelhető ebben az ágazatban, ami persze a díjakban nem feltétlenül jelenik meg, mivel például a Hungexpo itt is az adott ágazat helyzetét veszi figyelembe.

 

Ez is érdekelheti

Hozzászólok

E-mail címe nem kerül nyilvánosságra.