--- Hirdetés ---

Digitális trendek 2019

Bár a technológiai újítások némelyike még science fictionnek tűnik, már a közeli jövőben számolni kell ezeknek térhódításával. Akárcsak azzal, hogy néhány év leforgása alatt gyökeresen alakíthatják át
az utazási szokásokat.

Korunk utazója dörzsölt és tájékozott, az okoseszközök aktív használója, aki egyedi élményeket keres. Elvárja, hogy minden információ azonnal rendelkezésére álljon. Ám az ebben való eligazodásban ma is gyakran a turisztikai szolgáltatók segítségére szorul, ehhez nekik praktikus, jól használható eszközökre van szükségük.

A Boston Consulting Goup előrejelzése szerint 2020-ra az utazóknak csaknem a felét a millenneumi korosztály teszi ki. Az is egy fontos trend, hogy egyre inkább összemosódik a business és a leisure, és előtérbe kerül az üzleti utazó jólléte, egészsége, jó közérzete és hangulata is. A cégek travel menedzserei és HR-vezetői számára mindenképpen érdemes felülvizsgálni, milyen elveket érvényesítenek e téren az alkalmazottakkal szemben.

-- Hirdetés --

Az ADI (Adobe Digital Insights) kutatása szerint ma már az üzleti utak 41%-a, illetve a leisure utazások 60%-a online szerveződik. Napjainkban már egyáltalán nem elvárás a személyes jelenlét, gyakorlatilag a foglalás bármely lépése elintézhető online. A szervezést és az utasélményt számos digitális eszköz szolgálja ki. Íme, azok a top trendek, amelyek várhatóan a legdinamikusabban terjednek 2019-ben.

1. Személyre szabott szolgáltatások

Az általános, sablonos megoldások egyre kevésbé elégítik ki az utast. A vendég személyre szabott szolgáltatásokat keres, függetlenül attól, hogy nyaralni vagy üzleti útra megy. Ma, amikor mindenkiről milliónyi adat kinyerhető az online rendszerekből, a perszonalizálás lesz talán a legerősebb trend, amit néhány nagyvállalat már felismert és alkalmaz is. A Delta légitársaság például fiókspecifikus üzeneteket küld vállalati ügyfeleinek, a légiutaskísérők pedig nemrég saját Guest Service eszközt kaptak, amellyel a fedélzeten további személyre szabott, releváns információkat tudnak nyújtani az üzleti utasoknak például a járatokról, átszállásról. Ezen felül exkluzív online hozzáférésük van az ügyfeleknek a légitársaság speciális ajánlataihoz is.

2. Azonosítás

Ma már az utasok azonosítása is rendkívül magas szinten áll. Léteznek tehcnológiák ujjlenyomat- és arcfelismerésre, sokhelyen működik retinaszkenner, illetve biometrikus azonosítási módszerek. A technológia tehát rendelkezésre áll, ám annak hozzáférhetősége miatt a benne rejlő lehetőségek még messze nincsenek maradéktalanul kihasználva. Nemcsak biztonsági területen vehetnénk nagy hasznát, hanem mindenütt, ahol szeretnénk azonnal minél több adatot a birtokunkban tudni a belépő vendégről a szolgáltatás minél exkluzívabbá tételéhez, például egy luxushotel recepcióján, vagy egy VIP lounge-ban.

Recognition of a female face by layering a mesh and the calculation of the personal data by the software. Biometric verification and identification

Egy másik lehetséges terület a fizetés felgyosítása lehetne, gyors és zökkenőmentes engedélyezéssel.

3. Online booking

Az online foglalás bővülése folyamatos. Globálisan 57% feletti az online foglalások aránya, az utasok gyorsan és egyszerűen, néhány kattintással össze tudják hasonlítani az ajánlatokat, és ki tudják választani a számukra legkedvezőbbet.

Ma már minden turisztkai vállalkozásnak egyfajta kényszer is, hogy szolgáltatásait online is megjelenítse, elérhetővé, áttekinthetővé, lefoglalhatóvá tegye, sőt online elküldje a vouchert is.

4. Mobilapplikációk

Az online foglalásoknak több mint a fele mobiltelefonon keresztül realizálódik. Az applikációk nemcsak a keresést és a foglalást egyszerűsítik, de a vendéggel való állandó és közvetlen kommunikációra is kiváló platformot jelentenek. Az applikáción keresztül folyamatosan elérik a vendéget, és a hasznos információk mellett különböző promóciós üzeneteket is hatékonyan eljuttathatnak.

5. Robotok

A robottechnológiáról is sokat beszélnek, hallottunk már munkába állt robot concierge-ről, repülőtéri robot személyzetről, sőt robotséfről is. A jelenséget részben az utazási szokások változása hívta életre, mert egyre nagyobb az igény az önkiszolgáló megoldásokra. A repülőtereken a robot alkalmas az utasok és a csomagok biztonsági átvizsgálására, a szállodákban pedig a be- és kijelentkezés, sőt akár a concierge-szolgáltatások, információnyújtás, csomagszállítás is robotizálható.

A robotok 0-24-ben dolgozhatnak ugyanazzal a lendülettel, igaz, nem feltétlenül képesek minden esetben pótolni az emberi segítséget. Pláne azokban a helyzetekben, amikor kifejezetten a személyzet empátiájára, együttérzésére van szüksége a vendégnek.

6. Hangvezérlés a menő

Az emberi hang mindig is a kommunikáció leghatékonyabb eszköze volt, nincs ez másként ma sem – legyen szó információszerzésről, foglalásról, vagy akár valamilyen eszköz vezérléséről. Egyre gyakoribbak például a szállodai szobákban is azok az eszközök és berendezések, amelyek hangvezérléssel is működtethetők. De ugyanez a technológia hatékonyan alkamazható az utaztatás területén is. A hangvezérlést az összes többi technológia folyamatosan intergrálja.

7. Chatbotok

A mesterséges intelligencia nem csupán robotokat jelent. Alkalmazásának másik módja a chatbot. Előrejelzések szerint 2020-ig a nagyobb brandek 40%-a alkalmazza majd. Sok kisebb cég használja már Magyarországon is, sőt több olyan program elérhető, amellyel laikusként is elindítható ezeknek egy egyszerű, de hatékony verziója.

A chatbotok lényege, hogy online ügyfélszolgálatként szinte minden kérdésre képesek megadni a pontos választ, árakról, szolgáltatásokról adnak korrekt és azonnali tájékoztatást.

8. Kiterjesztett és virtuális valóság (Augmented és Virtual Reality = AR és VR)

A virtuális valóság (VR) nemcsak a szórakoztatóiparban ért el zajos sikereket az elmúlt években, a turisztikai szakma is rájött, mennyi lehetőséget rejt. Ez az egyik legígéretesebb eszköz, hiszen lehetővé teszi az utas számára, hogy virtuálisan körbejárja azt a desztinációt – egy adott tengerpartot, vagy egy szimpatikus szállodát – , ahova vágyik, és ahova utazni szeretne.

A kiterjesztett valóság (AR) ennek egyfajta kistestvéreként hasonlóan népszerű. Lényege, hogy egy képbe mossa össze a valóságot és a digitális információkat, vagyis térben láthatunk minden, digitálisan feltöltött adatot, szolgáltatást, információt egy adott helyről.

Ezeknek a technológiáknak a legnagyobb előnye, hogy relatív olcsók, ám rendkívül látványosak, és elég hozzájuk egy tablet vagy egy okostelefon, internetkapcsolat és valamilyen applikáció. 

9. Internet of Things, azaz IoT

Listánk vége felé egyre hosszabb magyarázatra szorulnak a technológiák, ahogyan például ez is. Pedig a tartalma nem bomyolult. Gyakolatilag annyit tesz, hogy egyre több tárgy rendelkezik memóriával és internetkapcsolattal, amely egyrészt a felhaszálói élményt fokozza (pl. okosóra, okosszemüveg stb.) másrészt az M2M, azaz a machine to machine kommunikációt is lehetővé teszi.

A szállodában péládul ez lehet az a technológia, amely összeköti és közös platformra hozza a klíma, a világítás és a multimédiás eszközök vezérlését, illetve lehetővé teszi, hogy mobiltelefonnal nyithassuk az ajtót. A reptereken speciális szenzorokat helyezhetnek el a csomagokon, hogy az követhető legyen az út során. Egy-egy utazás alkalmával pedig virtuális idegenvezetőt alkamazhatunk akár okosórán vagy okosszemüvegen keresztül.

10. Blockchain

A blockchain-technológia egyelőre legkevésbé ismert, pedig óriási letőségek rejlenek benne. Az adatok biztonságos tárolására és továbbítására fejlesztették ki, jól alkalmazható több területen, ilyen például a virtuális fizetés.

Az adatbiztonság különösen fontos a turizmusban. A blockhcain-technlógia megkönnyíti az adatátvitelt az utazási irodák, légi fuvarozók és szállodák között is, amelyek mindig biztonságosan tárolhatják és továbbíthatták a hálózaton keresztül az utazó személyes adatait.

A blockchain akár a teljes utazási szektort megváltoztathatja, hiszen minden adattal kapcsolatos procedúra online lehetővé válik. Így például elintézhető lesz egy „szimpla” chatboton keresztül a repülőjegy- és hotelfoglalástól az autóbérlésig minden.

Németh Andrea

Ez is érdekelheti

Hozzászólok

E-mail címe nem kerül nyilvánosságra.