„Most kell felkészülni, hogy 2021-ben ott legyünk a startvonalnál”
Szerző: Fucskó Hajnalka | Forrás: turizmus.com
Innovatív megoldásokra ösztönözték az idei rendkívüli körülmények a MICE Business Day szervezőjeként a Turizmus Kft.-t. A folyamatos nemzetközi jelenlét érdekében az MTÜ is változatos eszköztárat vet be – derült ki a csütörtöki konferencia nyitó előadásaiból.
A MICE Business Day délelőtti konferenciáján elhangzott izgalmas előadások sorát a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), valamint a rendezvényt szervező Turizmus Kft. köszöntői nyitották meg.
Zakariás Fruzsina: A jó üzletekre most minden korábbinál nagyobb szükség van
A Magyar Turisztika Ügynökség nevében Zakariás Fruzsina, nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgató megnyitó beszédében emlékeztetett, az üzleti turizmus az egyetlen szegmense a turizmusnak, amely a határzár és a szabadidős turizmus szünetelése idején sem állt le teljesen, és kitörési pont lehet a válságból való kilábalásban, különösen a járványhelyzet által legsúlyosabban érintett Budapesten.
A MICE húzóerejét jelzi, hogy a Budapest Convention Bureau adatai szerint 2019-ben a rendezvények száma 10,6%-kal, a nemzetközi rendezvényeké 28,3%-kal, a résztvevők száma pedig 12,5%-kal nőtt. Tavaly a nemzetközi konferenciák top 3 megrendelője a korábbi évekhez hasonlóan a britek (17,2%), az amerikaiak (15,8%) és a németek (14,1%) voltak, de Magyarország keresett MICE-desztinációnak bizonyult a francia (8,5%), a spanyol (8,1%) és az olasz (4,2%) megrendelők körében is.
Budapest 2019-ben az ICCA (International Congress and Convention Association) nemzetközi konferenciahelyszín ranglistáján a 26. helyezést érte el, olyan jelentős kongresszusi helyszíneket megelőzve, mint Sanghaj, Brüsszel vagy Helsinki, az európai városok rangsorában pedig a 15. helyen végzett.
2019-ben több mint 2,7 millió külföldi üzleti utazó csaknem 6 millió napot töltött el Magyarországon, az utazásukhoz kapcsolódó költés pedig elérte a 211,3 milliárd forintot – sorolta Zakariás Fruzsina az adatokat.
A koronavírus-járvány második hulláma újabb kihívások elé állította a turizmusban dolgozó vállalkozásokat, és a vakcina széles körű elterjedéséig még további nehéz hónapok állnak előttünk. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy megtaláljuk a kreatív és innovatív módját a működésnek, amire kiváló példa a Turizmus Kft. által hatodik alkalommal megszervezett MICE Business Day áthelyezése a virtuális térbe – mutatott rá.
A nemzetközi piacon is nagyon sok jó példát látni az out of the box megoldásokra, alkalmazkodva a körülményekhez. Az élő és a virtuális élmények kombinálásával egy egészen új, hibrid műfaj születik. Mind többen rendelkeznek professzionális vizuális megjelenéssel, színvonalas hang- és képminőséggel, ami akár televíziós minőségű közvetítést is lehetővé tesz.
Az MTÜ Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatósága is arra törekedik, hogy minden lehetséges eszközt bevessen a folyamatos nemzetközi jelenlét érdekében – hangsúlyozta. Ebben nagy segítségükre volt a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ, amely hamarosan az első teljes évét zárja majd, és amely lehetővé tette, hogy a tervezés során adatvezérelt módon hozzanak meg döntéseket.
Zakariás Fruzsina beszámolt az MTÜ marketingeszköztárának fejlesztéseiről is. Teljes egészében megújult a társaság kiadványportfóliója, és a szeptemberben bejelentett térségi logika mentén már elkészültek az imázsfilmek.
Tavasz óta új koncepció mentén dolgozik a Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatósága is, amely összehangolt B2B aktivitásokat indított a fő célpiacokon, kiemelt figyelmet fordítva a közeli, autóval is könnyen elérhető országokra, és a V4 országokra. Online webinárok és prezentációk, globális online események egész sorát szervezik vagy vesznek részt rajtuk rendszeresen.
Az országspecialisták munkája is átalakult, és bővült az országok köre is. Együttműködéseket dolgoznak ki nagy nemzetközi szervezetekkel, és éppen a napokban debütált az új, külföldieknek szóló, angol nyelvű wowhungary.com weboldal. A külgazdasági attasék számára pedig heti turisztikai hírlevelet indítottak, amelyet több mint 150-e olvasnak hétről hétre.
„Mindez szükséges ahhoz, hogy ott legyünk a nemzetközi köztudatban, és a határok megnyitása után felkészülten álljunk majd a képzeletbeli rajtvonalhoz, ahova a teljes turizmus felsorakozik. Nemcsak Béccsel, Prágával versengünk mostantól, hanem Barcelona, Párizs és London is a nulláról indul a külföldi vendégekért folyó versenyben. A cél az, hogy az újraindulást követően jó pozíciót tudjunk elérni Európában.” – mondta Zakariás Fruzsina.
Gál Pál Zoltán: Küldetésünk, hogy a szakmában tartsuk a lelket
A rendezvény házigazdájaként Gál Pál Zoltán, a Turizmus Kft. ügyvezetője, a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány kurátora köszöntőjében kiemelte: a jelenlegi rendkívüli helyzetben is fontos prezentálni, hogy iparág a nehézségek ellenére sem áll meg, a piaci szereplők már a válság utánra koncentrálnak és igyekeznek alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. A Turizmus Kft. ezért is döntött úgy, hogy idén is megrendezi az üzleti turisztikai fórumot, alkalmazkodva a körülményekhez.
A korábbi években a MICE Business Day felvállaltan mindig más helyszínről jelentkezett, ezzel is edukálva az iparági szereplőket az új piaci lehetőségekről, s idén is folytatta ezt a hagyományt – a virtuális rendvénytérrel.
Beszélt arról is, a Turizmus Kft. küldetésének tekinti, hogy „a szakmában tartsa a lelket”, hiszen nagyon nehéz időszak előtt állunk még az újraindulásig. „Már most el kell kezdeni a felkészülést 2021-re, hogy ott legyünk a startvonalánál – mondta Gál Pál Zoltán. – „A rendvénnyel kiemelt célunk volt, hogy a MICE piac szereplőinek lehetőséget teremtsünk meglévő kapcsolataik ápolására és a jövő üzletei lehetőségeinek feltérképezésére.”
Előremutató kapcsolatépítési lehetőségként mutatta be a MICE Business Day szerda esti virtuális welcome partyját is, ahol az avatorákkal való „játszadozás” után komoly beszélgetésekre is lehetőséget nyílt a Virbela felületen.
A pandémia nemcsak a szakmára, hanem a szakmát kiszolgáló informatikai vállalkozásokra is nagy nyomást gyakorolt, s a most megszerzett új készségek és tudás a járvány lecsengése után is az életünk része marad. Valószínűsíthető, hogy a jövőben minden nagy rendezvénynek lesz valamilyen virtuális megjelenítése is, ami lehetővé teszi, hogy sokkal több emberhez szóljon egyszerre, mint amit az adott helyszín befogadóképessége lehetővé tesz. Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy – bár gasztronómiai élményt nem kell nyújtani a résztvevőknek – a jelentős technológiai költség miatt egy virtuális rendezvény megszervezése semmivel sem olcsóbb, mint egy élő eseménnyé.
A konferencia programjának összeállításakor ezért a szervezők tudatosan törekedtek arra, hogy mértékadó előadók tájékoztassák a résztvevőket a hibrid rendezvényekben rejlő lehetőségekről és innovációkról.
Az elgondolás helyességét bizonyítja, hogy az idén először online térben megtartott workshopra ugyan érthetően kevesebb kiállító jelentkezett, az irántuk megnyilvánuló nagy érdeklődésnek köszönhetően azonban a tavalyi tárgyalásszám 60 százalékát sikerült elérni.
Végezetül bejelentette, hogy a Turizmus Kft. decemberben egy új, izgalmas kalandra hívja olvasóit a Turizmus Cafe elindításával, amelynek keretében szakmabelieknek szakmabeliekről szerveznek majd talkshow-kat, először csak a virtuális térben, de a remények szerint májustól már élőben is.
A virtuális MICE Business Day további előadásairól itt, itt és itt olvashat.