Februárban megérkezett az első nyaralóhajó Magyarországra, a gyártó idén még további 9, 2020 májusáig pedig összesen 20 hajót szállít a Tisza-tó és Felső-Tisza vidékére, ami várhatóan felpezsdíti a régió idegenforgalmát.
A nyaralóhajó egyben szállás is, és hajóvezetői engedély nélkül vezethető. Kora tavasztól késő őszig lassú járású motoros hajókon teszi lehetővé az önálló nyaralást az erre alkalmas, megfelelő mélységű és lassú sodrású, engedélyezett vízterületen (folyó, tó, víztározó, csatorna). A nyaralóhajók kifejezetten erre a felhasználásra készülnek, körben védett hajótest, biztonságos és egyszerű használat jellemzi őket, bérbevételük feltétele a betanítás.
Európa 14 országa után valószínűleg hazánkban is sikeres lesz. Az Utazás kiállításon már megtekinthették a látogatók a 8–10 személy szállítására és egyben szállására alkalmas Nicols Estivale Octo típusú hajót, a flotta legnagyobb méretű tagját.
Új kikötők és infrastruktúra
A Magyarországi Nyaralóhajó Program része az útvonalon a kikötőfejlesztések elindítása is. Ennek megvalósítására a MAHART Zrt. közbeszerzést írt ki decemberben, ám a beérkezett ajánlatok mindegyike 20–40%-kal meghaladta a tervezett költségeket. Ezért új közbeszerzést indítanak a kikötőkre, külön-külön, öt csomagra bontva.
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a programmal kapcsolatosan korábban hangsúlyozta: Magyarországnak számos, turisztikailag alulhasznosított természetes vízfolyása van, ezek közé tartozik a Tisza és a Bodrog, ahol sem kikötők, sem töltőállomások nem állnak a hajósok rendelkezésére. Ezek a folyók a Tisza-tóval és a Keleti-főcsatornával együtt ideálisak viszont a nyaralóhajózás számára, nem véletlen tehát, hogy itt indul el a program.
A nyaralóhajózás infrastruktúráját úgy alakítják ki, hogy az érintett folyószakaszon épülő kikötőkből a turisták kerékpárral el tudják érni a 20-30 kilométeres körzetben található látványosságokat, így a fejlesztés a folyók tágabb környezetére is pozitív hatással lesz.
Az új, épülő kikötők a nyaralóhajók mellett mindenféle más hajós turistát is fogadnak majd.
Hajózni jó!
A hajók szezontól függően napi 12-18 ezer forint / fő ártól lesznek foglalhatók, amiben benne van a kikötés és a szállásdíj, valamint az üzemanyag költsége is. Foglalni legkorábban nyártól lehet a második félévre, ha átadják az első báziskikötőt. Az említett közbeszerzési gondok miatt valószínűleg ideiglenes megoldást helyeznek üzembe a kikötők elkészültéig. A hazai utazóközönség részére készül magyar nyelvű weboldal is.
Egy nap átlagosan 4-5 órát szokás hajózni, a hajók átlagos sebessége pedig csupán 10 km/óra, így egy hetet vígan eltölthetnek a lakóhajózó turisták a Tiszán. Az idén megérkező első tíz hajó közül négy négyszemélyes, kettő hatszemélyes és négy nyolc férőhelyes lesz. Mindegyiken kétágyas kabinok lesznek, a fedélzeten van komplett berendezett konyha és fürdőszoba is. A fedélzetről 360 fokos panorámát élvezhetnek az utasok. A hajók sebessége maximálva van, kialakításuk ideális gyerekes családoknak és mozgássérültek is.
A távolabbi jövőben megjelenhetnek a nyaralóhajók máshol is, így Ráckeve környékén, a Tisza déli szakaszán vagy a Körösökön Szarvas és Gyula között, évek múlva pedig akár 100-200 nyaralóhajó is közlekedhet a hazai folyókon. A nyaralóhajókat a 100%-os állami tulajdonban lévő Mahart Zrt. üzemelteti.
N. A.