Komputerizált vendéglátás, ahogyan azt 1971-ben elképzelték

Van, ami bejött a jóslatokból, van, ami nem, akad, ami ma is működik, persze ezerszer gyorsabb formában, és akad, ami tévútnak bizonyult, ahogyan ez a jövőképekkel általában lenni szokott. A turizmus.com cikke.

A Hotel and Restaurant Catering cikkírójának akkori víziója szerint így fest majd a szobafoglalás. A turizmus.com cikke.

„Mr. David Jones, aki Cardiffben lakik, elhatározza, hogy néhány napot Skóciában tölt. Házi videofonján feltárcsáz egy központi számot, amely összeköti őt egy komputerizált adattároló központtal: ebben az összes odatartozó szállodákról fellehető a legkülönfélébb információ. Az adatraktár mindig ismeri az éppen aktuális lehetőségeket, így hát Mr. Jones azonnal dönthet. Ha többet szeretne tudni egy bizonyos szállodáról, akkor a komputer kiválaszt néhány színes fotót róla.

Ezeket azonnal továbbítja Mr. Jones videofonja számára, valamint megmutatja a szálloda külsejét, belsejét, a szobatípusokat, az árakat. Mr. Jones lefoglalja a szobát, a szükséges adatokat a komputer rögzíti, és azonnal továbbítja a szálloda komputerállomásának. 1991-ben minden szálloda előleget fog kérni rezerváláskor és az összeggel automatikusan megterhelik a vendég folyószámláját. A számítógép ezután utasítani fogja a hotelt, hogy adjon ki Mr. Jones számára egy rezervációt igazoló kártyácskát, amely automata berendezéssel leolvasható. Mire a vendég megérkezik a hotelbe, foglalásáról és érkezéséről már tudnak, csomagját felküldik a szobájába.”

 

Egy HP OminBook 300 1993-ból

Fotó: http://www.computinghistory.org.uk

 

A cikkíró eddig többé-kevésbé jól prognosztizálta a folyamatokat. Később sem téved nagyon nagyokat, de reméljük, hogy nem minden jóslata válik valóra.

„A vendéglátóipari intézmények kínálatukat előre elkészített, fagyasztott és nagyobb tételben leszállított ételekre alapozzák. Az éttermi vezető fő feladata az lesz, hogy az ételrendelés megfelelően történjen és legyen elegendő raktárkészlet. A komputer segítségére lesz abban, hogy az igények felmérésével tudja miből, mennyire lesz szüksége, hogyan képes a vendégeknek minél olcsóbb és jobb ételt adni, és tudja a raktári készletet a minimumra csökkenteni. 1991-re a vendéglátóipar minden üzlete pontosan tudni fogja a különböző szolgáltatások árát: mennyibe kerül például egy ágy áthúzása, vagy egy szendvics elkészítése. Új vállalkozások megtervezésénél is nagy segítséget tud adni a komputer.

Standard modellek alkalmazásával és programozással az új területek megszervezése egyszerűbbé válik és a kockázat a minimumra csökken. Sok vezető már napjainkban is tisztában van ezekkel a változásokkal, és készül is rájuk. A legtöbbjüket mégis váratlanul fogja érni az a tény, hogy mindennapi munkája a legszorosabb kapcsolatba kerül a komputerizált adatfeldolgozás technikájával. Az ifjabb korosztály szerint a komputer a kor összefoglalója, amely az eljövendő új életforma ígérete. A középkorúak (lélekben, nem éveik szerint) úgy vélik, hogy a komputerizálás titokzatos tudomány, amely elrejtőzik azok elől, akik nem ismerik a nyelvét. Csak néhány vezető értette meg máris, hogy a komputer mekkora segítséget tud nyújtani mindennapi munkájában.”

Eddig a cikk, amely természetesen még nem számítógépen íródott, és nemcsak a magyar fordítás, de az angol eredeti sem. No persze, a jelen mindig sokkal irreálisabb és izgalmasabb, mint ahogy azt a múltban bármely fantaszta vagy jövőkutató elképzelte…

Forrás: Business Traveller Hungary

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.