Rejtélyes csapatépítők

Ha a szokásos teambuilding helyszínek unalmasak, jöhet Budapest új őrülete, a szabadulós játék, amelyet a külföldi sajtó lassanként egy lapon emleget a romkocsmákkal. A város számos pontján létesült szobákban azonban kiderül: Houdini csak abból lesz, aki csapatban dolgozik…

Rábeszélhető-e 6-7 fő arra, hogy önként bezárják magukat egy lepukkant pincébe, esetleg baljós hangulatú szobába és saját kútfőből, többlépcsős feladatsorok megoldásával találják meg a kiszabadulás módját? És ezt vajon élvezik is? Sőt, az átéltek a csapatkohézió erősítésében is kamatoznak? A válasz minden kérdésre egyértelműen az igen.

A főváros új attrakcióiként számon tartott kiszabadulós játékok 60 perces garantált szórakozást ígérnek, és tökéletesen alkalmasak kisebb csapatok összekovácsolására. A lépten-nyomon nyíló új szobák egyre izgalmasabb ötletekkel rukkolnak elő. Van, ahol a helyszínen konferenciaterem is rendelkezésre áll, és olyan programgazda is van, aki a kaland végén állófogadásos „levezetést” kínál. Mások összefogással vagy a közeli vendéglátó-ipari egységekkel kötött „házassággal” növelik kapacitásukat.

Csak egy jó geg kell

Az alapkoncepció az internetes játékok (room escape games) valós életre való leképezése. A recept relatív egyszerű: végy egy (vagy néhány) helyiséget, öltöztesd fel a háttértörténetnek megfelelő motívumokkal, találj ki egy többlépcsős, minden résztvevőt megmozgató, s az adrenalint alaposan felpumpáló feladatsort, és zárj be 5-6 embert 60 percre, hogy megoldja. A jutalom: a kiszabadulás, na meg a játék izgalma.

És mindez hogy zajlik? A csapatot a játékmester üdvözli, ő az, aki rájuk fordítja a kulcsot, majd kamerákon keresztül nyomon követi az eseményeket. Segít, ha a csapatnak erre van szüksége, és intézkedik, ha valaki mégis megnyomná a pánikgombot (amire egyébként szinte alig van példa). Sikeres szabadulás esetén együtt örül a brigáddal, ellenkező esetben az idő lejárta után „megkegyelmez” a fogságban rekedteknek.

Munkahelyi hatékonyságnövelésre

A közösen átélt élmény önmagában is csapaterősítő jellegű, a kiszabadulós játékok esetén azonban erről jóval többről van szó – magyarázza a játék mögött megbújó pszichológiát Gyurkovics Attila, a több budapesti, vidéki – és immár külföldi – helyszínt is futtató Parapark ötletgazdája. A játék során a Csíkszentmihályi Mihály által megfogalmazott flow elmélet, vagyis „a tökéletes élmény pszichológiája” működik. Ennek lényege, hogy az élvezetes feladat esetenként annyira leköti az emberek figyelmét, hogy teljesen elvesztik az énérzetet és a külvilágot, időérzékelésük megszűnik – ez az állapot a flow, vagyis a tökéletes élmény.

A kiszabadulós játékok résztvevői sokszor számolnak be hasonló érzésről: minden energiájukat a feladat megoldására összpontosítják, s bár maximum 60 percet töltenek bent, ezt nem tippelnék többre 20 percnél. Eleinte talán zavarja őket a bezártság vagy az esetenként lerobbant környezet, néhány perc után azonban ezekkel a problémákkal nem foglalkoznak. Pozitív visszajelzés minden egyes részfeladat megoldása, így a játékosok élménye többnyire akkor is garantált, ha a kijutás esetleg nem sikerült.

A Sweet Escape honlapján mindezt így fogalmazzák meg: „A koncentrálás és a kontroll érzése a játék alatt nagyon magas, úgy érzed magad, mintha egy energiabomba lennél, mintha a mindennapi problémák megszűnnének, a gondok háttérbe szorulnának. Az időérzékelésed is megváltozik, mert úgy érzed, mintha állna az óra… pedig az egyre csak csökken és csökken… tudod, mindössze 60 percetek van kijutni!”

A hatékony munkaszervezetekhez hasonlóan, sikert csak a csapatmunka hoz. Fontos, hogy a résztvevők ne mindent együtt, hanem a feladatokat – és ezzel az időt is – megosztva végezzék el, különben a rendelkezésre álló 60 perc garantáltan nem elég a kijutáshoz. Nem jó, ha egy vezért követ a csapat, de az sem működik, ha mindenki a saját feje után megy. A kisebb csoportok összedolgozása, a folyamatos és hatékony kommunikáció vezethet sikerhez, éppúgy, mint az irodában.

A játékban lényeges momentum a kontrollszemély hiánya: a résztvevők nem keresik „a főnök kedvéért” a jó választ, nincs felettes személy, aki az ötleteket visszafogná.  A szervezők csak webkamerán át követik a csapatot, de a hangokat nem hallják, hogy ez se feszélyezze a résztvevőket.

 

A Trap Factory

Jó megfigyelőképesség, helyzetfelismerő képesség, a rejtett összefüggések felfedezése, közös agymunka egyaránt szükséges a sikerhez – vallják az egyik legújabb programhelyszín, a Trap Factory képviselői. Az élménypark egyediségét mérete adja: a közel 400 négyzetméteres pincerendszerben 6 különböző stílusú játék várja a szabadulni vágyókat. A csepeli helyszínt a modern konferenciaterem és a hozzá tartozó, indusztriális hangulatú kiszolgáló helyiségek különösen alkalmassá teszik céges rendezvények megtartására. Lehetőség van a pályák kizárólagos használatára, kávészünetek, állófogadások, vagy akár képzések lebonyolítására, a játékokkal való kombinálására is.

A gyilkossági esemény felderítése mellett választható a katonai pálya, ahol a kijutás záloga az öreg katonai rádió három darabjának megtalálása. Megpróbálhatunk börtönből kijutni, átlátni a megtévesztések hálóján, táncolhatunk az őrület határán, vagy tesztelhetjük, mit veszünk észre, és mi marad a holtterünkben.

 

Az egyedi berendezéseknek, a hatalmas, 3D hatású falfestéseknek, valamint a modern és retro dekorelemek elegyének köszönhetően a belső terek önmagukban is élményt jelentenek. A Trap Factory feladatai kifejezetten csapatépítő jellegűek, a tagoknak sok esetben egymással párhuzamosan kell végezniük 1-1 tevékenységet a sikerhez. A játékosok walkie talkie-n keresztül kérhetnek segítséget, vagy igénybe vehetik az idő múlását jelző tablet beépített mankóit. A kijutási arány mindezzel együtt 50 százalék körül van.

A Csepel Művek területén található Trap Factoryban egyszerre 36 fő tud játszani, ha a csapat ennél nagyobb létszámú, a fenti részen alternatív programot biztosítanak számukra, akár saját, akár külsős rendezvényszervező cég lebonyolításában. Egyszerre mintegy 70 fő szórakoztatását, agytornáját vállalják. Igény esetén a játék végén eredményhirdetést tartanak és ajándékokat osztanak ki.

A catering lehet üdítő és pogácsa, de akár svédasztalos állófogadás is előétellel, levessel, főétellel és desszerttel. „A Trap Factory megnyitásával egy piaci rést céloztunk meg a kiszabadulós játékok piacán. Nagy hangsúlyt fektettünk – az egyébként legnagyobb alapterületű játékparkunk mellett – a konferenciaterem, a catering helyiség, a mosdók és egyéb kiszolgáló helyiségek különleges kialakítására. Üzleti koncepciónk teljesen egyedi, a nappali órákban kizárólag céges, turisztikai és egyéb csoportos rendezvényeket szolgálunk ki, az esti órákban a magánembereké a főszerep” – mondja Mátyás Péter kereskedelmi igazgató.

 

A Parapark

A Parapark a fővárosban két helyszínen összes öt pályát üzemeltet. Mivel a helyszíneket eleve csapatépítésre találták ki, játékkoncepciójukat a csoportdinamikai elvek figyelembe vételével alakították ki, és a Visegrádi utcában a könnyebb, a Vajdahunyad utcában a haladó pályák találhatók.

A 113-as garzon a legelső játékuk, hátterében egy elmérgesedett szomszédi (v)iszony áll. A Tetthely ’95 egy gyilkosság helyszínére kalauzol, ahol az összegyűjtött bizonyítékok alapján kell kitalálni a tettes és az áldozat személyét. A 9-es átjáróban a para teljesen normális, ugyanis egy rosszul sikerült szeánsz helyszínén vagyunk, ahol a nagymama szelleme helyett valami sokkal gonoszabbat sikerült megidézni. Az 5-ös számú kísérlet (amelynek alcíme: Szabadítsd ki Lajkát!) a hidegháború idejére repíti a játékosokat, amikor a szovjetek titkos laborban egy hűséges kutya-robot hadsereget próbáltak létrehozni. A P2 – a vizsga napja a park legújabb helyszíne: a diák és a vizsgabiztos összerúgja a port, és a lehető legrosszabb sül ki belőle. A pálya különlegessége, hogy a résztvevőknek a földszintről valóban le kell jutniuk a -2. szintre, a 2-3 személyes lift segítségével. A csapatoknak tehát mindenképp szeparálódnia kell, amivel rákényszerülnek a feladatok megosztására is. A közeljövőben a 4-es konténer is megnyitja kapuit, valamelyik régi pálya helyén, a csapatnak ebben az esetben a mozgó trezor tartalmát kell megszereznie, majd elszelelnie a helyszínről.

 

A műfaj maximum 7 fős csoportokban működik, ezért az egyik helyszínen egy időben 18, a másikon 13-14 főt képesek egy időben fogadni. Minden játékuk nemzetközi, a cégek hazai és külföldi dolgozói egy időben játszhatják.

A Vajdahunyad utcai helyszín azért is előnyös, mert egy romkocsma (a Gondozókert) udvarán helyezkedik el, ami jó hátteret ad a céges rendezvények megtartásához, kérés esetén zártkörűvé is tehető. A játékok bizonyos szinten a cég profiljához, arculatához is illeszthetők.

A Paraszoba vidéki és külhoni egységekkel is rendelkezik, Győrben 3, Pécsett és Szegeden, Zágrábban, Madridban, Barcelonában 2-2 pályájuk üzemel.

 

Édes szabadulás

A Sweet Escape pályáin édes a bezártság, és még édesebb a szabadulás. A VI. kerületi Szinyei Merse utcában lévő létesítmény szintén nem a rémisztgetés irányába ment el, helyiségeik kifejezetten szépek, gondosan dekoráltak és világosak. A Sweet Escape szobáiban a végtelen csoki titkos receptjét kell megtalálni, illetve el kell jutni a csokimezőre, a Mézeskalácsházba bezártaknak pedig valójában egy gonosz boszorkány fogságából kell kiszabadulniuk. Most nyílik a szomszédban harmadik, western és vadnyugat tematikájú pályájuk.

Náluk nincs kamera, inkább hallgatóznak, a segítség is egyedi módon érkezik. Csengőszóra személyesen mennek be feltérképezni, hogy áll a csapat, és csak rávezető segítséget adnak, hogy a sikerélmény is megmaradjon. A történet felépítése nem lineáris, a csapatok akkor is tovább tudnak lépni, ha 1-1 részfeladatot éppen nem tudnak megoldani. Logikai és ügyességi feladatok szimbiózisa biztosítja, hogy mindenki le legyen kötve, és minden csapattagnak jusson sikerélmény. A feladatokat úgy állították össze, hogy ne tudjanak 1-2 vezér után menni a tagok, a vizuális, logikai, ügyességi feladatok között mindenki találhat olyat, amiben jó lehet. A párhuzamos feladatmegoldás összehangolt csapatmunkát igényel, közben és utána muszáj kommunikálni egymással, ami nagyban fejleszti a csoport hatékonyságát.

A csapatépítő-jelleget a játékot követő állófogadás erősítheti, a menü stílusosan csokoládé-szökőkút, friss gyümölcs, tea és sütemény. A helyszín együttműködik a közeli Escape Room-mal, így akár 6 csapat, vagyis 40 fő számára tudnak egyidejű játéklehetőséget biztosítani. A küldetés teljesítéséhez itt sem szükséges magyarul beszélni, a játékot bármilyen anyanyelvű résztvevők játszhatják.

 

Filmkedvelőknek kötelező

A megjátszás és a szemfényvesztés városába, Hollywood-ba kalauzol a Team Escape csapata. A téma egy fokkal konkrétabb, mint a konkurenciáknál, a tartalom izgalmas és kalandos, de nem ijesztgetésben „utazik”. A rejtélyek és fejtörők között bonyolultabbak és egyszerűbbek is vannak, utóbbiakat a fiatalok is élvezettel oldják meg. A Nagydiófa utcában lévő helyszínt maximum 5 főnek ajánlják, de az angol nyelven is játszható játék már 2 főtől élvezhető. A kiszabadulási arány 60-70 százalék körül van, annak ellenére, hogy a játékba több utalást, sőt, segítséget is beépítettek. .

Éppen most készítik új, egyszerre 6-7 főt szórakoztató pályájukat, ami képregényes, szuperhősös témából merít, a két helyszínen egyszerre már 12 főt tudnak majd szórakoztatni. A hozzájuk érkező csapatoknak kérésre hideg büfét ajánlanak. Több Kazinczy utcai romkocsmával és étteremmel kapcsolatban állnak, ezek nagyobb társaság bázisául is szolgálhatnak.

 

Kincsvadászat

500 éves időutazásra, a kalózok korába repít vissza az Örs vezér terénél lévő Kalózbarlang. A díszlet korabeli és autentikus, hogy a játékosok valóban a történet részének érezzék magukat. A több helyiségből álló helyszínen régi térképek, titkosírások, antik tárgyak, mechanikus szerkezetek adják a logikai feladatok nagy részét. A játék egyik erőssége a díszleten kívül a fény- és hangtechnika, illetve a speciális látványelemek (pl. vízesés, mágikus gömb, egy tutaj). Különlegesség, hogy az agytorna mellett ügyességi feladatokkal teszik próbára a játékosokat, emellett az érzékszerveket is tesztelik. Többet azonban hiába kérdeztünk, nem árultak el semmit a játékmesterek, sőt, azt kérték, ez alkalommal a segítségnyújtás módja is maradjon titokban.

 

Nagyobb társaságoknak egymás utáni időpontok lefoglalását javasolják, így az egyes csapatok versenyezhetnek is egymással. Amelyik játékos már részt vett a kincsvadászatban, a Kalózbarlang mozijában végignézheti a következő csapat (barátai, munkatársai) szereplését. A játék végén a csapatokról emlékfotó készül, cégek vagy nagyobb társaságok egy stílusos oklevelet is kapnak.

(Cikkünk a Business Traveller Hungary 2014/1-es számában jelent meg.)

Forrás:

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.