Német reptereken terjeszkedne a magyar közösségi autómegosztó

Évente megtriplázza forgalmát a budapesti repülőtéren is jelen lévő BeeRides közösségi autómegosztó. A magyar alapítású startup most további európai terjeszkedésre készül.

2015 óta üzemel a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér mellett a BeeRides autómegosztó parkolója, a cég dortmundi bázisa pedig tavaly nyáron nyílt meg. Eddig 25 ezer parkolási és 12 ezer bérlési napon vannak túl, árbevételük évente átlagban megháromszorozódott, és az innogy Innovation Hub tőkebevonásával máris fontolgatják a további terjeszkedést, elsőként Düsseldorf, majd más német városok irányába. Megalakulása óta ezzel összesen 1,4 millió euró pénzügyi befektetés zajlott a cégben – mondta el Bősze Botond tulajdonos ügyvezető és Kálcsics Gergő társ-ügyvezető a startup eredményeiről és terveiről tartott sajtóreggelin.

A BeeRides modell lényege, hogy a cég ingyenes reptéri parkolójában elutazás előtt hagyott gépkocsit a tulajdonos távolléte alatt bérbe adják. A bérlők a piaci árnál akár 70 százalékkal alacsonyabban jutnak így autóhoz, amelyet az egész országban, sőt külföldön is használhatnak, a tulajdonosok pedig az amortizáción felüli jövedelemhez jutnak.

A bérlés és a parkolás nonstop, automatizált folyamat, az autófelvétel ideje kevesebb, mint két perc. A gördülékenységet a BeeRides topfejlesztőkből álló techcsoportjának fejlesztése, a smart locker („okos kulcsszekrény”), valamint a menedzselt online piactér, az internetes szerződéskötés és fizetés biztosítja.

Főszezonban egyszerre 7 ezer autó parkolhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Fotó: pixabay.com

A cég legfőbb bevételi forrását a bérbeadott autók után befolyt tranzakciós díjak jelentik. Ügyfeleik 2015 óta nagyjából 150 millió forintot kerestek. Ma egy 2008-as évjáratú Suzuki Swift bérbeadásával 58 ezer Ft körüli, egy 2013-as évjáratú Citroën Berlingo típusú autóval 70 ezer Ft körüli összeget lehet keresni, ez a bérleti díj 50 százaléka. Az átlagos havi bevétel a Suzuki Swift esetén 38 500 Ft. Egy hónapnál hosszabb parkolás esetén pedig havonta minimum 40 ezer Ft fix összeget utalnak az autótulajdonos bankszámlájára akkor is, ha nem történt bérbeadás.

Legfeljebb 15 éves és 250 ezer kilométert futott, magyar rendszámú autókat adnak bérbe. A bérbeadás előtt és után fényképes állapotfelmérést és műszaki ellenőrzést végeznek, az autótulajdonosokat és a bérlőket a bérbeadás ideje alatt teljes körű Allianz casco biztosítás védi. Az autóba egy vezetési stílust nyomon követő eszközt szerelnek, meghibásodás esetén pedig professzionális közúti segélyszolgálatot biztosítanak. Ha a gépkocsi lerobban, csereautót adnak a bérlőnek, majd hazaérkezése után az autó tulajdonosának is.

Az ügyvezetők elmondták: 2015 óta nyolc esetben volt példa bérbeadott autó sérülésére, ebből három számított súlyos káreseménynek. A balesetek nem az autók műszaki hibájából adódtak. Volt, amikor a bérlő volt a hibás, és volt, amikor nem. A biztosító minden esetben fizetett, a javíttatást és a kárrendezést a BeeRides intézte. A bérlőnek egyébként kauciót kell letennie, ez a bérlést követő 7-10 napig van zárolva. Az esetleges parkolási bírságot a BeeRides fizeti be, majd hajtja be a bérlőktől, eddig 96 százalékos sikerrel.

 

Úgy tűnik, egyre nagyobb kereslet van rá

Az indulásnál arra számított a BeeRides, hogy főleg a fiatalabb, rugalmasabb korosztályt érdekli majd a szolgáltatás, ennek ellenére nagyon sok középkorú ügyfelük van, sőt az autótulajdonosok átlagéletkora közelebb van az 50-hez, mint a 40-hez. A jelenlegi tranzakcióik több mint felét visszatérő ügyfelek végzik, a tulajdonosok pedig egyre hosszabb időre (jelenleg átlag 14 napra) adják le gépjárművüket. Az autók átlagos bérlési ideje 6 nap, ezalatt átlagosan 800 kilométert tesznek meg.

Arra is van példa, hogy magánszemélyek vagy cégek csak bérbeadás céljára külön autót vásárolnak, nekik személyre szabott ajánlatot készít a BeeRides. Vannak olyanok is, akik a webes kalkulátorral kiszámolják, mennyi pénzt tudnak keresni havonta a garázsban álló autójukkal, majd bérbeadással „hasznosítják”.

A BeeRides képviselői szerint a mobilitás világában jelenleg három forradalom zajlik, amelyek egymást is erősíteni fogják: az önvezetés, az elektromos meghajtás és a megosztás, ők ez utóbbira adnak választ. Szerintük az autóval közlekedőknek a közeljövőben nem az lesz a fontos, hogy van-e saját gépkocsijuk, hanem hogy egy adott szituációban van-e hozzáférésük egy megfelelő gépjárműhöz. S mivel az ügyfelek felismerik az ügyfélélményben bekövetkező változásokat, a piac változni fog.

*

Nem szoktuk kommentálni a sajtótájékoztatón elhangzottakat, de, ebben az esetben, nem nehéz megjósolni, hogy a vállalkozásba átcsapó lakáskiadáshoz hasonló konfliktusokat gerjeszt majd, ha tömegesen jelennek meg a „sharing” piacon a befektetési céllal vásárolt gépkocsik (A Szerk).

Forrás: Business Traveller Hungary

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.