Még egy évet várni kell a budapesti közbringákra

Lassan két éve napirenden tartják a budapesti kerékpár-kölcsönzési tervet, s bár a fejlesztés az elhatározottak szerint halad, csak a jövő nyár végén lehet majd kölcsönzött bringával szelni a várost. A „Bubi” névre keresztelt fővárosi kerékpár-kölcsönzési rendszerhez szükséges közbeszerzési eljárás dokumentációját és az üzemeltetési modellt készítik (még mindig) elő. Az ajánlattételi felhívás várhatóan a nyáron megjelenik – tájékoztatta a Napi Gazdaságot a beruházásért felelős Budapest Közlekedési Központ (BKK).

Lassan két éve napirenden tartják a budapesti kerékpár-kölcsönzési tervet, s bár a fejlesztés az elhatározottak szerint halad, csak a jövő nyár végén lehet majd kölcsönzött bringával szelni a várost. A „Bubi” névre keresztelt fővárosi kerékpár-kölcsönzési rendszerhez szükséges közbeszerzési eljárás dokumentációját és az üzemeltetési modellt készítik (még mindig) elő. Az ajánlattételi felhívás várhatóan a nyáron megjelenik – tájékoztatta a Napi Gazdaságot a beruházásért felelős Budapest Közlekedési Központ (BKK).

Arra a kérdésre pedig, hogy mi történt a projekttel eddig, elmondták: a társaság 2010. októberi létrejötte után az ötletként létező közösségi kerékpáros rendszer elképzelését felkarolták, felülvizsgálták és elkezdtek azon dolgozni, hogy uniós támogatást szerezzenek a megvalósításhoz. Végül az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tavaly márciusban csaknem 900 millió forint egyszeri, vissza nem térítendő támogatásra tartotta érdemesnek a fejlesztést, a támogatási szerződést 2011 augusztusában kötötték meg. (A projekt teljes beruházási költsége viszont nagyjából 1,1 milliárd forint.) Időközben leegyeztették és lezárták a helyszíneket, kialakították a működési koncepciót, egyeztettek a szakma képviselőivel szerte Európában, mind városokkal, mind üzemeltetőkkel, mind gyártókkal, illetve kidolgozták a Bubit kísérő forgalomtechnikai intézkedési terv részleteit is.
Hogy miért van szükség ilyen hosszú időre a bevezetéshez, erről a BKK úgy nyilatkozott: egy jelentős területi kiterjedésű, uniós finanszírozással megvalósuló, majd folyamatos üzemeltetési feladatot maga után vonó projekt előkészítése és végrehajtása minden esetben éveket vesz igénybe.
Az előkészítés során a támogatás megszerzése emésztette fel a legtöbb időt, ezzel párhuzamosan a helyszínek kiválasztása, engedélyeztetése, a rendszerrel kapcsolatos műszaki követelmények megfogalmazása, a rendszer műszaki és pénzügyi üzemeltetésének előkészítése, majd a közbeszerzési eljárás előkészítése. A Bubi esetében az eredeti ütemtervhez képest nincs késés, mert a rendszert 2013-ban kívánják átadni. Az állomások telepítése várhatóan jövőre a nyár elején megtörténik, így a nyár végén már a közlekedők is birtokba vehetik a rendszert.
A közszolgáltatásként működő rendszer a tervek szerint éjjel-nappal üzemel majd, a kezdő harmincperces ingyenes bérleti időszak után fokozatosan emelkedő díjszabással. Az előzetes regisztráció után bárki számára használható rendszer a Margit híd és a Petőfi híd közötti területet fedi le. A Bubi 74 dokkolóállomással működik majd, ebből 59 a pesti, 15 a budai oldalon lesz.

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.