Felszállás előtt a Sólyom

A Sólyom Airways felbukkanása alaposan átalakíthatja a hazai légi közlekedést: az új légitársaság megjelenésével visszatérhetnek Budapestre a hosszú távú járatok és az átszálló utasok, bővülhet a közvetlenül elérhető célállomások köre, és az üzleti utazók is szélesebb kínálatból választhatnak.

 

Sokakat meglepett nyáron az új légifuvarozó alapításáról szóló hír, igaz, nem ez volt a Malév leállása utáni első próbálkozás, ám a korábbi tervek messze nem jutottak el a megvalósítás fázisába. Azóta kiderült: a Sólyom Airways ötlete már a Malév-csőd másnapján megszületett, és elszánt tulajdonosai másfél év alatt szerezték meg az induláshoz szükséges szakmai és pénzügyi támogatást.

A pletykákat hamarosan hivatalos bejelentés és sajtótájékoztató követte, augusztus 18-án pedig az első, Álmos vezérre keresztelt gép is bemutatkozott a Budapest Airporton. Bár lapzártánkkor a Sólyom Airways munkatársai még számos adminisztrációs kihívással birkóztak és arra vártak, hogy végre elkezdhessék a tárgyalásokat a repülőterekkel, irodájukat már berendezték a Budapest Airport 1-es terminálján és a fontosabb pozíciókat is betöltötték tapasztalt légiközlekedési szakemberek.

Igény szerint

– A Malév csődje okozta sokkot még nem igazán heverte ki a hazai idegenforgalom, ugyanakkor megoszlottak a vélemények arról, hogy van-e létjogosultsága egy új magyar légitársaságnak – a mi véleményünk szerint ez egyértelmű. És bár az egykori Malév-utasok egy részét már elvitték más légitársaságok, még mindig van egy tőkeerős réteg, amely épp a mi szolgáltatásainkat keresi. Az azonban még bennünket is meglepetésként ért, hogy külföldön milyen pozitív visszhangra találta a projekt – nyilatkozta a Sólyom Airways bemutatkozó sajtótájékoztatóján Vágó József vezérigazgató.

Bíznak benne, hogy szolgáltatásaik a jelenlegi légitársasági trendek fényében is sikeresek lesznek, hozzá kívánnak járulni a hazai konferenciaturizmus fellendítéséhez, rárepülnek a charterdesztinációkra, és mindenekelőtt nagyon gyors felfutásra számítanak. (Stratégiájukat alátámasztja a Business Traveller Hungary nyár elején, az üzleti utazók körében készített felmérése is, amelyből többek közt kiderül: a válaszadók fele szerint a nemzeti légitársaság kiesése óta az utazás drágább lett, és nehezebben érik el úti céljukat, 26 százalékuk pedig kompromisszumos megoldásokkal jut el úti céljára. Ugyanakkor a megkérdezettek egynegyede igyekszik kerülni a fapadosokat, 7 százaléka pedig semmiképp nem utazna velük.)

Várakozó állás

Az indulás dátuma az engedélyek kiadásának függvénye, ez pedig a hatóságon múlik – mondta el kérdésünkre Hévizi Tamás, a Sólyom Airways kommunikációs igazgatója. Az engedélyek megszerzése után a charteres forgalom nagyjából két hét alatt el tud indulni, a célállomások pedig majd a megrendelő utazási irodák igényei szerint alakulnak. Az első hat géppel egyelőre rövid- és középtávú járatok üzemeltethetők, de a későbbiekben, amikor a széles törzsű gépek is csatlakoznak a flottához, mind charter-, mind menetrend szerinti forgalomban elérhetőek lesznek távoli célpontok is.

Az üzleti modell és a stratégia kész, a gyakorlati indítás minden téren engedélyeztetési folyamathoz kötött. Így korai lenne még nevesíteni a menetrend szerinti forgalomba tervezett, első körben több mint 20, Európán belüli desztinációt, hiszen a repülőtéri résidők – slotok – megszerzéséhez is az engedélyek bemutatása szükséges, biankóra semelyik légi kikötő nem ad leszállási engedélyt. Ha már azonban megvannak a slotok, jöhet a menetrend össszeállítása és az értékesítési rendszer indítása, ez már informatikailag elkészült, csak az adatokra vár – magyarázza a kommunikációs igazgató.


Prémiumszolgáltatások

A Sólyom  rövid távú járatain kétosztályos elrendezést kínál majd, az elsőként érkező 110 férőhelyes Boeing 737-500-as gépek 98 turista-, 12 businessüléssel működnek majd.

– A fedélzeti szolgáltatások magas minőséget képviselnek: az üzleti utazóknak természetesen jár a business lounge, a kiváló étel- és italválaszték, és minden, a kategóriától elvárt egyéb szolgáltatás. Ugyanakkor a turistaosztályon utazókat is kényelmes ülések és prémiumcatering várja, semmiképp nem szeretnénk egy zacskó mogyoróra és egy pohár vízre szorítani az ellátást – fogalmaz Hévizi Tamás.

A légitársaság minden utasának „all inclusive” árat kínál, rejtett költségek nélkül, így nem kell fizetni például az ülésválasztásért, a „normál” méretű feladott bőrönd vagy a beszállókártya kinyomtatása után, és természetesen törzsutasprogrammal is készülnek. A repülőtéri kényelem is fontos szempont: lehetőség szerint a gépek csápon állnak meg, ha ezt a reptér adottságai nem teszik lehetővé, akkor busszal szállítják az utasokat, de senkinek nem kell a betonon gyalogolnia – ígérik.

 

New York és Peking

A hosszú távú járatok indítása is engedélyezési procedúrához kötött, de az szinte biztosra vehető, hogy keletre és nyugatra egyaránt elindulnak majd a gépek, első körben New York és Peking tér vissza a Budapestről közvetlenül elérhető városok közé, legkorábban jövő tavasszal. A hosszú távú járatokon a Sólyom nem csupán business-, hanem first classt is kíván üzemeltetni, ez utóbbi kialakítása még folyamatban van.

A gépek töltésénél egyaránt számítanak a hazai utazóközönségre, valamint „ráhordó” járataikra, amelyek főleg Kelet-Európából és a Balkánból hozzák Budapestre az átszálló utasokat.

Horváth Ágnes

A cikk a Business Traveller Hungary magazin 2013. októberi számában olvasható teljes terjedelmében.

Forrás:

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.