Budapesten járt a világ legújabb repülőgépe

A Swiss International Air Lines (SWISS) menetrend szerinti járataként érkezett a magyar fővárosba a világ első Bombardier CS100-as utasszállító repülőgépe.

A repülő műszereit a NASA-val közösen fejlesztették, hajtóműve 50%-kal csendesebb, a gép 2 liter/100 utaskm-es üzemanyag-fogyasztása 20%-kal alacsonyabb, mint a korábbi modelleké. A magyar utasok rendszeresen repülhetnek a világ legújabb fejlesztésű utasszállítójával Budapest és Zürich között.

Első „munkanapján”, július 15-én Budapestre, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre vezetett az útja a SWISS új, Bombardier CS100 repülőgépének. A géptípus fokozatosan váltja ki a Budapest és Zürich között eddig közlekedő Avro RJ100-asokat, így a magyar utasok is egyre többször fedezhetik fel a Bombardier CS100-as gépet a Budapestről induló SWISS járatokon.

A SWISS július 1-jén vette át a világon elsőként a Bombardiertől az első CS100-at. Ez az iparág legújabb fejlesztésű repülőgépe, amely kívül-belül számos műszaki újdonságot és kényelmi megoldást vonultat fel. A kéthajtóműves, rövid- és közepes távolságú utakon használt gép pilótafülkéjét és műszereit a NASA-val közösen tervezték. A Pratt & Whitney-től származó, egyenként 103,6 KN tolóerejű hajtóművek zajszintjét mintegy 10-15 decibellel, a korábbi érték felére sikerült csökkenteni. Ugyancsak felére csökkent a hajtóművek nitrogén-oxid kibocsátása, míg a teljes gép üzemanyag-fogyasztása a fejlett aerodinamikai tervezésnek és a gépen alkalmazott alumínium, illetve szénszálas anyagoknak is köszönhetően 20%-kal alacsonyabb. A 34,9 méter hosszú, 11,5 méter magas és 35,1 méter szárnyfesztávolságú repülőgép személyzete 2 pilótából és 3 utaskísérőből áll. A 871 km/h csúcssebességű gép teljes terhelés mellett 3650 km megtételére képes egyetlen feltöltéssel.

A kabin is számos újdonságot tartogat az utasok számára: a Bombardier a SWISS számára 125 üléses kivitelben szállítja a CS100-asokat, a gép ablakai 30 százalékkal nagyobbak, illetve kisebb a távolság két ablak között, ezért lényegesen több fény jut az utastérbe. A kabin oldalfalának speciális kialakítása miatt vállmagasságban is nagyobb a tér, az utastér megvilágítása pedig LED-alapú. A korábbinál vékonyabb és könnyebb, egyúttal komfortosabb üléseket az autóiparból származó megoldásokkal tervezték, így ugyanakkora sortávolság mellett nagyobb lábteret biztosítanak. A lehajtható asztal tartója egyetlen központi elem, így a térdeknek is több hely jut. Az ülések szélessége 47 cm, míg a folyosó 51 centiméteres. A poggyásznak 25 százalékkal több hely jut, a fej feletti tároló rekeszek felfelé csukhatók, könnyebben működtethetők és összességében nagyobb fejteret, tágasabb kabint eredményeznek. A fedélzeten utasonként 0,2 m3 tárolókapacitás áll rendelkezésre.

A SWISS még 2008-ban döntött emellett a típus mellett, mivel a piacvezető repülőgépgyártóknak akkor nem volt a kínálatukban a rövid távú járatokra alkalmas, nagyságrendileg 100 fős kapacitású gépük. A Bombardier új típusának kifejlesztése közel egy évtizedet vett igénybe, a svájci légitársaság összesen 30 darabot rendelt a CS100-ból, illetve nagyobb testvéréből, a CS300-ból. Ezek a gépek először a SWISS AVRO RJ100-asait, majd később egyéb típusait váltják, illetve részben hozzájárulnak a légitársaság flottájának bővüléséhez.

Forrás: Business Traveller Hungary

Ez is érdekelheti

Hozzászólások lezárva, de 1 | trackbacks és Pingbacks vannak nyitva.