Gasztro

Rozét és édeset isznak a magyarok

 |  Forrás: Business Traveller Hungary  |   2016. augusztus 4. csütörtök 13:58
Április elején indult és július közepéig tartott a Nagy Bor Teszt, a legnagyobb hazai felmérés, amely az internetező magyar lakosság körében kutatta a borfogyasztási és borvásárlási szokásokat.

Összesen mintegy 40 ezer internetező töltötte ki Magyarország legnagyobb, borfogyasztással kapcsolatos online felmérését, amely a Winelovers Prémium Boros Rendezvények szervezői, a Borkollégium, a Vinoport és a Borászportál, valamint a Borháló borszaküzlet lánc közreműködésével készült el.

A minta nem reprezentatív a teljes magyar lakosságra nézve, hiszen a kitöltők jelentős része a borszerető közönség soraiból kerül ki, azonban mintegy 28 ezer válaszadó nem boros témájú weboldalakról érkezett. Utóbbiak 25%-a hetente többször, 20%-a hetente egyszer, 24%-a pedig havonta 2-3-szor bont palackot.
borteszt2
A hatalmas minta nem csak a felmérés jelentőségét növeli, és a belőle kinyert információkat hitelesíti, hanem magára a borpiacra, a kulturált borfogyasztásra is felhívja a figyelmet.
A Nagy Bor Teszt eredményei rámutatnak: a borfogyasztók zöme, mintegy háromnegyede tisztán, szóda vagy üdítőital hozzáadása nélkül fogyasztja el a bort, és a korábbi évekhez hasonlóan elsöprő – mintegy 90%-os – a hazai termékeket preferálók aránya.
borteszt3
A kutatásból egyebek mellett kiderül az is, hogy a legtöbben a termőhely, a szín és a szőlőfajta alapján választanak bort. Borvidékeink között – az elmúlt évekhez hasonlóan – a legnépszerűbb Villány, Eger és Tokaj, őket egy kissé lemaradva a Szekszárd, Badacsony, Balaton-felvidék hármas követi.
borteszt1
A korábbi felmérések más megközelítésben kérdeztek rá a borfogyasztók által leginkább kedvelt borfajtákra. A mostani eredmény igazolja a felmérés nélkül is látható rozédivatot, hiszen a válaszadók között a rozé és siller borok bizonyultak a legnépszerűbbnek, ezeket követték a száraz, majd az édes vörösborok, az édes fehérborok és a száraz fehérek.
borteszt5
A kutatás a borral kapcsolatos rendezvények látogatására is rákérdezett. A kitöltők közel fele évente egyszer-kétszer látogat ilyen eseményeket, de 11%-uk két-háromhavonta, 3%-uk pedig legalább havonta megfordul borkóstolón, borfesztiválon, vagy akár borvacsorán.
Ami a borvásárlási szokásokat illeti, a legtöbben továbbra is szuper- és hipermarketben vesznek borokat, ezt követi a termelőnél történő vásárlás, és növekszik a borszaküzletekben megvett borok aránya. Megfigyelhető, hogy a fogyasztók barátkoznak az online vásárlás gondolatával is; elmondható, hogy a válaszadók közel 10%-a már vásárolt bort online, ezen felül minden harmadik nyitott erre.
borteszt4
A felmérés részletes eredményeivel a Winelovers és a többi szervezet segíteni kívánja a hazai borszakmát, így azokat szerkesztett formában eljuttatja majd a hazai borász társadalomhoz, a Budapesti Borfesztiválra a Nagy Bor Teszt eredményit ismertető kiadvánnyal is készül, valamint a tervek szerint – a változások folyamatos monitorozása érdekében – a felmérést évente megismétli.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Szavazatok száma: 50
Aktuális szám 2017/2

A Business Traveller Hungary nyári számának tartalmából

Business Traveller Hungary hírlevél