Közlekedés

Garanciát sürgetnek légitársasági csődökre

 |  Forrás: turizmus.com  |   2018. január 4. csütörtök 14:56
Az európai utazási irodai szövetségek érdekvédelmi szervezete, az ECTAA kezdeményezi, hogy az Unió vezessen be hatékony szabályozást az utasok érdekeinek védelmére a légitársaságok csődje esetén is.

Miután 2017-ben rekordszámú európai légitársaság ment csődbe, az ECTAA felszólítja az Európai Bizottságot, hogy vezessen be olyan hatékony szabályozást, mely megvédi az utasokat a légitársaságok fizetésképtelensége esetén –az ECTAA magyarországi tagszervezete, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) is támogatja az elgondolást.

Az utóbbi három hónapban három fontos európai légitársaság, az airberlin, a Monarch Airlines és a NIKI szüntette be tevékenységét, sok utast külföldön hagyva. A károsultak nem számíthatnak arra, hogy a fel nem használt repülőjegyeiket visszatérítenék számukra – pont úgy, ahogyan a Malév vagy a Spanair 5 évvel korábbi csődje után történt.

A számok magukért beszélnek:

Monarch Airlines: több mint 110 ezer utasuk külföldön rekedt a váratlan csőd bejelentését követően, 750 ezer utas nem tudta igénybe venni a már kifizetett repülési szolgáltatást.

airberlin: legkevesebb 180 ezer utas nem kapott visszatérítést megvásárolt, de meghiúsult utazása miatt.

NIKI: Közel 5000 utast érintett a légitársaság csődje és további több ezer már megvásárolt repülőjegy visszatérítésére nem kerül sor.

Az Európai Bizottság 2011-es és 2013/1-es jelentései elismerik, hogy bár arányaiban a légitársaságok csődje miatt érintett utasok száma kicsi, de a csőd hatása az utasokra jelentős. Ennek ellenére a Bizottság akkor arra a következtetésre jutott, hogy nincs szükség a kérdés speciális szabályozására.

A Bizottság szerint a 261/2004 rendelet már megfelelő szabályozást biztosít az utasok számára a légitársaságok fizetésképtelensége esetén. Azt javasolta, hogy erősítsék meg az EU légi fuvarozókra vonatkozó 1008/2008/EK rendeletet annak érdekében, hogy a légitársaság felfüggesztése előtt kerülhessen sor az utasok védelmét célzó intézkedések bevezetésére.

A három tavaly csődbe ment légitársaság esete viszont az ellenkezőjét mutatta. A Monarch Airlines és a NIKI légitársaság utasai a 261/2004 rendelet alapján nem tudtak visszatérítést igényelni. Az airberlin tevékenységét fokozatosan szüntette be, sok járattörlésre került sor, és a pórul járt utasok többsége ott sem jogosult visszatérítésre.

Ezzel összefüggésben az ECTAA felszólítja az EU döntéshozóit, hogy vezessenek be speciális uniós szabályozást a légi fuvarozók számára kötelező jelleggel, hogy megvédjék az utasokat a légitársaság csődje esetén, ennek költsége pedig legyen beépítve a repülőjegy árába. Ez egységesen minden uniós légi fuvarozó számára kötelező kell, hogy legyen, sőt az EU-n kívüli légitársaságoknál az Unióban vásárolt repülőjegyekre is legyen ez kiterjesztve - követelik.

Merike Hallik ECTAA-elnök így nyilatkozott: „Több légi fuvarozó közelmúltbéli csődje - köztük Európa tizedik legnagyobb légitársaságáé - erőteljes figyelmeztetés, hogy a légitársaságok is törékenyek. Az európai légiközlekedési piacon további konszolidáció várható és eljött az ideje annak, hogy a légitársaságok is ugyanolyan garanciát nyújtsanak csőd esetére, mint az utazásszervezők”.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Szavazatok száma: 11
Aktuális szám 2017/3

A Business Traveller Hungary őszi-téli számának tartalmából

Business Traveller Hungary hírlevél